Wikipedia:Polisi lanjutan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 25:
Adalah diiktiraf bahawa polisi dan garis panduan Inggeris, sebagai polisi dan garis panduan asing, tidaklah boleh beraplikasi dalam sifatnya yang tulen atau secara mutlak, dan masih tertahluk kepada had-had yang ditentukan situasi tempatan, antaranya adalah;
 
*'''1. Yang tidak berkaitan -'''' Polisi dan garis panduan Wikipedia Inggeris yang tidak berkaitan tiada kesan pengaplikasian. Sebagai contoh, [[:en:Wikipedia: Arbitration Commitee|Mahkamah Timbangtara]] (''Arbitration Committee'' atau "''ArbCom''") dan semua keputusannya tidak beraplikasi di Wikipedia Melayu kerana Wikipedia Melayu tidak mempunyai mahkamah timbangtara. Walau bagaimanapun, penyelia tempatan masih boleh merujuk kepada keputusan mahkamah timbangtara di sana sebagai panduan.
 
*'''2. Yang lapuk kerana polisi atau garis panduan tempatan sudah ada dan cukup jelas -''' Di mana polisi atau garis panduan mengenai sesuatu perkara telah pun wujud dan cukup jelas serta spesifik, pengaplikasian polisi atau garisan panduan tidak perlu dan adalah '''dilarang'''. Misalnya dengan adanya [[Wikipedia:Pandangan berkecuali]], polisi ''[[:en:WP:NPOV|Neutral point of view]]'' tidak diperlukan.