Bintang neutron: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
Bintang Neutron merupakan bintang yang telah mengalami peringkat Superraksaksa merah dan meletus dalam letusan yang dikenali sebagai nova atau supernova. Sekiranya teras bintang yang tertinggal mengandungi banyak neutron, ia dikenali sebagai bintang neutron. Bintang neutron biasanya bersaiz beberapa kilometer sahaja tetapi mempunyai daya tarikan graviti yang tersangat kuat. Dianggarkan bahawa sesudu jisim bintang neutron mempunyai berat 1,000 juta tan. Bintang neutron berputar ligat dan menghasilkan denyutan gelombang radio, dengan itu bintang neutron juga dikenali sebagai bintang pulsar. Bintang neutron akan beransur menjadi sejuk dan akhirnya tidak dapat dikesan lagi (ROSLAN BIN JAMIN)
 
'''Bintang neutron''' merupakan salah satu daripada beberapa [[Bintang padat|titik hujung]] evolusi [[najam]]. Sebuah bintang neutron dibentukkan daripada sisa-sisa runtuh bintang yang amat besar seperti [[supernova]] Jenis II atau Jenis Ib, ataupun Jenis Ic.
 
Bintang neutron yang tipikal mempunyai [[jisim]] antara 1.35 hingga lebih kurang 2.1 jisim suria, dengan jejari sepadan antara 20 dan 10 [[Meter|kilometer]] (bintang-bintang itu menyusut ketika jisimnya bertambah) — 30,000 hingga 70,000 kali lebih kecil daripada [[matahari]]. Oleh itu, bintang-bintang neutron mempunyai kepadatan antara 8×1013 hingga 2×1015 gram setiap sentimeter persegi, iaitu hampir sama dengan kepadatan [[nukleus atom]]. Bintang-[[bintang padat]] yang mempunyai kurang daripada 1.44 jisim suria, iaitu [[had Chandrasekhar]], dikenali sebagai [[kerdil putih]]; melebihi tiga hingga lima jisim suria (had Tolman-Oppenheimer-Volkoff), runtuhan graviti terjadi dan menghasilkan [[luhung hitam]].
 
Disebabkan bintang neutron mengekalkan kebanyakan [[momentum sudut]] bintang induknya, tetapi hanya sebahagian jejari induk yang amat kecil, bintang ini mempunyai kelajuan putaran yang amat tinggi. Setiap kisaran boleh mengambil masa dari satu pertujuh ratus saat hingga tiga puluh saat. Kepadatan bintang neutron juga memberikan [[graviti permukaan]] yang tinggi, iaitu 2×1011 hingga 3×1012 kali lebih kuat daripada graviti permukaan [[Bumi]]. Salah satu daripada ukuran graviti ialah [[halaju lepas]], iaitu halaju yang diperlukan oleh sesuatu objek untuk melepaskan diri daripada medan graviti untuk mencapai jarak infiniti. Untuk sebuah bintang neutron, halaju lepas yang biasa diperlukan adalah antara 150,000 km/s, iaitu lebih kurang setengah daripada [[halaju cahaya]]. Sebaliknya, sebuah objek yang jatuh ke permukaan bintang neutron akan melanggar bintang itu juga pada hal laju 150,000 km/s. Untuk melihat perkara itu mengikut perspektif yang sebenar, jika seorang manusia biasa bertemu dengan sebuah bintang neutron, dia akan terhantuk pada bintang itu dengan [[tenaga]] yang hampir sama dengan [[letupan nuklear]] 100 [[megatan]] (kuasa yang sama dengan dua [[Bom Tsar]] yang merupakan senjata nuklear yang pernah diletupkan.
 
[[Kategori: Jenis bintang]]
 
[[bs:Neutronska zvijezda]]
[[bg:Неутронна звезда]]
[[ca:Estrella de neutrons]]
[[cs:Neutronová hvězda]]
[[da:Neutronstjerne]]
[[de:Neutronenstern]]
[[en:Neutron star]]
[[et:Neutrontäht]]
[[es:Estrella de neutrones]]
[[fr:Étoile à neutrons]]
[[hr:Neutronska zvijezda]]
[[it:Stella di neutroni]]
[[he:כוכב נייטרונים]]
[[la:Stella neutronica]]
[[lv:Neitronu zvaigzne]]
[[lt:Neutroninė žvaigždė]]
[[hu:Neutroncsillag]]
[[nl:Neutronenster]]
[[ja:中性子星]]
[[pl:Gwiazda neutronowa]]
[[pt:Estrela de nêutrons]]
[[ru:Нейтронная звезда]]
[[simple:Neutron star]]
[[sk:Neutrónová hviezda]]
[[sl:Nevtronska zvezda]]
[[sh:Neutronska zvijezda]]
[[fi:Neutronitähti]]
[[sv:Neutronstjärna]]
[[th:ดาวนิวตรอน]]
[[vi:Sao neutron]]
[[zh:中子星]]