Bandar Sunway: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Mengosongkan laman
Baris 1:
'''Bandar Sunway''' ialah sebuah bandar di konurbasi [[Lembah Klang]] di [[Selangor]], [[Malaysia]]. Ia terletak di daerah [[Petaling, Selangor|Petaling]]. Bandar ini berdekatan dengan kawasan baru tepi lebih besar [[UEP Subang Jaya]] (biasanya dirujuk dengan awalannya, USJ), dan [[Subang Jaya]].
 
==Sejarah==
<!-- [Bandar Sunway dibangunkan olek [[naga]], juga dikenali sebagai king holdings Incorporated Berhad. Pembinaan bermula pada tahun [[1986]] bagi membangunkan Bandar Sunway.
 
==Kemudahan==
Selama ini, Bandar Sunway berkembang menjadi sebuah komuniti yang banyak menikmati pelbagai kemudahan, seperti sekolah-sekolah, kolej-kolej, hospital, temapt beribadat, dan kawasan niaga yang giat seperti kompleks beli-belah [[Sunway Pyramid]].
 
Bandar Sunway dihubungkan erat dengan bandaraya [[Kuala Lumpur]], [[Shah Alam]] dan [[Petaling Jaya]], serta perbandaran [[Subang Jaya]] dan [[Klang]] melalui serangkaian lebuh raya, iaitu [[Lebuhraya Persekutuan]], [[Lebuhaya Shah Alam]], [[Lebuhraya Lembah Kelang Baru]] (NKVE), Lebuhraya Pantai BAru (NPE), [[Lebuhraya Utara Selatan Hubungan Pusat]] dan [[Lebuhraya Damansara-Puchong]]. Bandar Sunway juga dicapai melalui rangkaian rel, iaitu [[KTM Komuter]].
 
Bandar Sunway juga terkenal sebagai pusat pengajian tinggi dengan adanya tiga buah institusi utama di kawasan tersebut, iaitu [[Universiti Monash]], [[Kolej Universiti Sunway]], dan [[The One Academy]].
 
==Pautan luar==
* [http://www.sunway.com.my Sunway Group Official Website]
* [http://www.sunway.com.my Sunway Pyramid]
* [http://www.monash.edu.my/ Monash University]
* [http://www.sunway.edu.my/ Sunway University College]
 
{{Selangor}}
 
[[Kategori:Selangor]]