Wikipedia:Polisi lanjutan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Alistair (bincang | sumb.)
Alistair (bincang | sumb.)
Baris 16:
Dengan tujuan menyelesaikan dua masalah yang terhurai di atas, polisi ini diwujudkan untuk melanjutkan bidang kuasa [[:en:Wikipedia:Policies and guidelines|Polisi dan garis panduan Wikipedia bahasa Inggeris]] untuk diaplikasikan di Wikipedia Melayu;
 
#Apabila (dan '''hanya''' apabila) ''tiadanya'' kewujudan polisi atau garis panduan tempatan bagi sesuatu kes atau keadaan di Wikipedia Melayu itu sendiri, ataupun apabila polisi dan garis panduan bagi perkara berkenaan meskipun wujud, ''kurang lengkap'' bagi pengaplikasian. Dalam keadaan kedua ini, polisi dan garis panduan Wikipedia bahasa Inggeris yang berkaitan akan bertindak sebagai pelengkap panduan polisi yang telah wujud di Wikipedia Melayu. Contoh polisi dan garis panduan yang mungkin beraplikasi melalui kaedah ini adalah polisi berkenaan ''[[:en:Wikipedia:Sockpuppetry|Sockpuppetry]]'' itu sendiri. Satu lagi contoh adalah [[:en:Wikipedia:Wheel war|Wikipedia:Wheel war]].
#Sebagai mempermudah keadaan di [[Wikipedia:Kedutaan]]. Dalam situasi ini, polisi dan garis panduan Wikipedia Inggeris menggantikan terus polisi dan garis panduan Wikipedia Melayu bagi memudahkan rujukan oleh tetamu. Polisi dan garis panduan yang beraplikasi melalui cara ini adalah '''yang berkenaan laman perbincangan sahaja'''. Sebagai contoh, polisi Inggeris [[:en:Wikipedia:No personal attacks|Wikipedia:No personal attacks]] bertindak sebagai ganti kepada polisi tempatan [[Wikipedia:Jangan mencemuh secara peribadi]] supaya para pengunjung luar dapat mengetahui, dalam bahasa yang mereka fahami, akan larangan mencemuh secara peribadi.