Wikipedia:Polisi lanjutan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Alistair (bincang | sumb.)
Alistair (bincang | sumb.)
Baris 25:
Adalah diiktiraf bahawa polisi dan garis panduan Inggeris, sebagai polisi dan garis panduan asing, tidaklah boleh beraplikasi dalam sifatnya yang tulen atau secara mutlak, dan masih tertahluk kepada had-had yang ditentukan situasi tempatan, antaranya adalah;
 
*#'''1. Yang tidak berkaitan -''' Polisi dan garis panduan Wikipedia Inggeris yang tidak berkaitan tiada kesan pengaplikasian. Sebagai contoh, [[:en:Wikipedia:Arbitration Committee|Mahkamah Timbangtara]] (''Arbitration Committee'' atau "''ArbCom''") dan semua keputusannya tidak beraplikasi di Wikipedia Melayu kerana Wikipedia Melayu tidak mempunyai mahkamah timbangtara. Walau bagaimanapun, penyelia tempatan masih boleh merujuk kepada keputusan mahkamah timbangtara di sana sebagai panduan.
*#'''2. Yang lapuk kerana polisi atau garis panduan tempatan sudah ada dan cukup jelas -''' Di mana polisi atau garis panduan mengenai sesuatu perkara telah pun wujud dan cukup jelas serta spesifik, pengaplikasian polisi atau garisan panduan tidak perlu dan adalah '''dilarang'''. Misalnya dengan adanya [[Wikipedia:Pandangan berkecuali]], polisi ''[[:en:WP:NPOV|Neutral point of view]]'' tidak diperlukan.
 
*#'''3. Yang berkonflik dengan polisi atau garis panduan tempatan, atau yang melanggar adat resam tempatan -''' Apabila suatu polisi atau garis panduan Wikipedia Inggeris berkonflik dengan polisi atau garisan panduan sedia ada, atau berlanggaran dengan adat resam tempatan Wikipedia Melayu iaitu adat Melayu dan ajaran Islam, secara langsung ia tidak akan mempunyai apa-apa kesan penguatkuasaan di Wikipedia Melayu. Satu contoh garis panduan sebegini adalah [[:en:Wikipedia:Ignore all rules|polisi jangan menghirau peraturan]] yang telahpun dihapuskan versi Melayunya. Satu lagi contoh adalah [[:en:Wikipedia:Manual of Style (Islam-related articles)|manual gaya penulisan rencana berkaitan Islam]] yang jelas melanggar adat Melayu menghormati agama serta ajaran Islam. Penguatkuasaan polisi sebegini di Wikipedia Melayu adalah '''dilarang'''.
*'''2. Yang lapuk kerana polisi atau garis panduan tempatan sudah ada dan cukup jelas -''' Di mana polisi atau garis panduan mengenai sesuatu perkara telah pun wujud dan cukup jelas serta spesifik, pengaplikasian polisi atau garisan panduan tidak perlu dan adalah '''dilarang'''. Misalnya dengan adanya [[Wikipedia:Pandangan berkecuali]], polisi ''[[:en:WP:NPOV|Neutral point of view]]'' tidak diperlukan.
*#'''4. Yang dikenalpasti pengaplikasiannya tidak dikehendaki komuniti tempatan -''' Jika komuniti Wikipedia Melayu menyetujui bahawa sesuatu polisi atau garis panduan Wikipedia Inggeris tidak sesuai atau tidak dikehendaki, mereka secara proses undian boleh mengistiharkan polisi/garis panduan berkenaan sebagai '''batal''' di Wikipedia Melayu. Sebarang pembatalan boleh dicadang dan diundi di [[Wikipedia:Kedai Kopi|Kedai Kopi]]. Jika undian berkenaan lulus, polisi berkenaan akan disahkan batal dan disenaraikan di sini untuk rujukan.
 
*'''3. Yang berkonflik dengan polisi atau garis panduan tempatan, atau yang melanggar adat resam tempatan -''' Apabila suatu polisi atau garis panduan Wikipedia Inggeris berkonflik dengan polisi atau garisan panduan sedia ada, atau berlanggaran dengan adat resam tempatan Wikipedia Melayu iaitu adat Melayu dan ajaran Islam, secara langsung ia tidak akan mempunyai apa-apa kesan penguatkuasaan di Wikipedia Melayu. Satu contoh garis panduan sebegini adalah [[:en:Wikipedia:Ignore all rules|polisi jangan menghirau peraturan]] yang telahpun dihapuskan versi Melayunya. Satu lagi contoh adalah [[:en:Wikipedia:Manual of Style (Islam-related articles)|manual gaya penulisan rencana berkaitan Islam]] yang jelas melanggar adat Melayu menghormati agama serta ajaran Islam. Penguatkuasaan polisi sebegini di Wikipedia Melayu adalah '''dilarang'''.
 
*'''4. Yang dikenalpasti pengaplikasiannya tidak dikehendaki komuniti tempatan -''' Jika komuniti Wikipedia Melayu menyetujui bahawa sesuatu polisi atau garis panduan Wikipedia Inggeris tidak sesuai atau tidak dikehendaki, mereka secara proses undian boleh mengistiharkan polisi/garis panduan berkenaan sebagai '''batal''' di Wikipedia Melayu. Sebarang pembatalan boleh dicadang dan diundi di [[Wikipedia:Kedai Kopi|Kedai Kopi]]. Jika undian berkenaan lulus, polisi berkenaan akan disahkan batal dan disenaraikan di sini untuk rujukan.
 
====Senarai polisi dan garis panduan Inggeris terbatal====