Daim Zainuddin: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
PM Poon (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
PM Poon (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Imej:Daimzainuddin.jpg|thumb|right|220px200px|Tun Daim Zainuddin]]
'''Tun Daim Zainuddin''' (lahir [[11 November]] [[1938]]) merupakan bekas Menteri[[Kementerian Kewangan, ahliMalaysia|Menteri perniagaanKewangan]] dan[[Malaysia]], ahlidan politik[[usahawan]] yang terkenal.
 
 
== Kehidupan Awalawal ==
Beliau yang diberi nama Abdul Daim Zainuddin dilahirkanDilahirkan di Derga, [[Alor Setar]] [[Kedah]]., BeliauDaim mendapat pendidikan awal di [[Kolej Sultan Abdul Hamid]] dari [[1949]] hingga [[1953]]. Kemudian beliau menyambung pelajaran di [[Institusi Saint Xavier Institution]], [[Pulau Pinang]] hingga lulus Peperiksaan Sekolah Cambridge (''Cambridge School Examination'') pada tahun 1955.
 
Beliau yang diberi nama Abdul Daim Zainuddin dilahirkan di Derga, [[Alor Setar]] [[Kedah]]. Beliau mendapat pendidikan awal di [[Kolej Sultan Abdul Hamid]] dari [[1949]] hingga [[1953]]. Kemudian beliau menyambung pelajaran di Saint Xavier Institution, [[Pulau Pinang]] hingga lulus
Cambridge School Examination pada tahun 1955.
 
==Kerjaya==
Kerjaya beliauDaim bermula sebagai guru sandaran di [[Kolej Sultan Abdul Hamid]] hingga [[1957]]. Beliau kemudian lulus dalam [[Peperiksaan Peguam]] (''Bar Examination'') pada tahun [[1959]] selepas memasuki [[Lincoln's Inn]] hanya 18 bulan. Dengan ijazah [[undang-undang]], beliau kemudiannya menyambung pelajaran dalam bidang Perancang[[Perancangan bandar|Perancangan Bandar]] di University of[[Universiti Berkeley]], [[California]] pada tahun [[1977]] dan memiliki ijazah pada tahun [[1979]].
 
BeliauDaim memulakan kerjaya dalam bidang undang-undang di [[Kota Bahru]], [[Kelantan]]., Kemudiandan beliaukemudian menyertai perkhidmatan undang-undang dalam kerajaan. Beliau pernah menjawat jawatan Majisterit[[majistret]] di [[Johor]] dan Timbalan Pendakwaraya[[Pendakwa Raya]] di [[Perak]]. Kemudian beliau membuka firma guamannya bersama Allen & Gledhill pada [[1966]]. Tidak lama selepas itu, beliau membuka firma guamannya sendiri, Daim, Gamani. & Co.
Kerjaya beliau bermula sebagai guru sandaran di [[Kolej Sultan Abdul Hamid]] hingga [[1957]]. Beliau kemudian lulus Bar Examination pada tahun [[1959]] selepas memasuki Lincoln's Inn hanya 18 bulan. Dengan ijazah undang-undang, beliau kemudiannya menyambung pelajaran dalam bidang Perancang Bandar di University of Berkeley, California pada tahun [[1977]] dan memiliki ijazah pada tahun [[1979]].
 
Antara 1979 dan 1984, Daim merupakan Pengerusi [[Peremba|Peremba Bhd]], unit [[Perbadanan Pembangunan Bandar]], yang merupakan salah sebuah syarikat yang mempelopori penglibatan aktif [[bumiputera]] dalam syarikat awam tersenarai. Beliau turut terbabit dalam bidang pemaju hartanah, Taman Maluri dan Taman Bukit Maluri. Daim turut memiliki jumlah saham yang besar dalam [[United Malayan Banking Corporation]] (UMBC) dan [[Malaysian French Bank]] ketika itu.
Beliau memulakan kerjaya dalam bidang undang-undang di [[Kota Bahru]], [[Kelantan]]. Kemudian beliau menyertai perkhidmatan undang-undang dalam kerajaan. Beliau pernah menjawat jawatan Majisterit di [[Johor]] dan Timbalan Pendakwaraya di [[Perak]]. Kemudian beliau membuka firma guamannya bersama Allen & Gledhill pada [[1966]]. Tidak lama selepas itu, beliau membuka firma guamannya sendiri, Daim, Gamani. & Co.
 
Beliau juga menjadi pengerusi [[Fleet Holdings Sdn. Bhd.]], sebuah kumpulan media utama, dan [[Syarikat Televisyen Malaysia Bhd]]. ([[TV3]]).
Antara 1979 dan 1984, beliau merupakan Pengerusi Peremba Bhd., unit Perbadanan Pembangunan Bandar, yang merupakan sebuah daripada syarikat yang mempelopori penglibatan aktif bumiputera dalam entiti senarai awam.
 
Beliau turut terbabit dalam bidang pemaju hartanah, Taman Maluri dan Taman Bukit Maluri.
 
Daim turut memiliki jumlah saham yang besar dalam United Malayan Banking Corporation (UMBC) dan Malaysian French Bank ketika itu.
 
Beliau juga menjadi pengerusi Fleet Holdings Sdn. Bhd., sebuah kumpulan media utama, dan Syarikat Televisyen Malaysia Bhd. ([[TV3]]).
 
==Politik==
Kerjaya politik beliauDaim bermula pada tahun 1966, ketika beliau bersama-sama membuka syarikat guaman bersama Allen & Gledhill,. Kerajaan Pusat telah melantik firma itu bagi pihak Gabenor Sarawak untuk satu kes.
 
Kerjaya politik beliau bermula pada tahun 1966, ketika beliau bersama-sama membuka syarikat guaman bersama Allen & Gledhill, Kerajaan Pusat telah melantik firma itu bagi pihak Gabenor Sarawak untuk satu kes.
 
Dari situ, membuka peluang Daim di persada politik tanah air apabila sentiasa berhubung rapat untuk mengemukakan laporan kepada Perdana Menteri ketika itu, Allahyarham Tun Abdul Razak.