Yazid bin Muawiyah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 124.13.82.121 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh SieBot
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot mengubah: hu:I. Jazíd kalifa; perubahan kosmetik
Baris 1:
'''Yazid bin Muawiyah''' atau '''Yazid I''' ([[645]]-[[683]]) ialah [[khalifah]] kedua [[Kerajaan Bani Ummaiyyah]] selepas mengantikan ayahandanya [[Khalifah]] [[Muawiyah]]. Dia meninggal dunia secara mengejut pada tahun 683 selepas hanya tiga tahun memerintah.
 
== Menjadi Khalifah ==
[[Khalifah]] [[Muawiyah]] memutuskan penggantinya ialah anaknya sendiri iaitu Yazid. Keputusan ini mendatangkan bantahan daripada ramai orang. Namun penentangan ini hanya berlaku selepas [[Khalifah]] [[Muawiyah]] wafat.
 
== Penentangan ==
Yazid pertama sekali ditentang oleh cucu [[Nabi Muhammad s.a.w.]] iaitu [[Saidina Hussein bin Ali|Saidina Hussein]] yang juga merupakan anak [[khalifah]] terakhir [[Khulafa al-Rasyidin]], [[Saidina Ali Abi Talib]]. Namun demikian semasa di [[Karbala]], [[Iraq]], pertempuran berlaku yang menyaksikan kematian Saidina Hussein. Golongan [[Syiah]] mengingati peristiwa pada setiap tahun iaitu pada 10 Muharram dengan berdukacita.
 
Baris 11:
Antara peristiwa hitam yang terjadi semasa pemerintahan Yazid adalah serangannya ke atas kota Madinah yang mana menyebabkan ramai golongan para penentang yang terdiri daripada para sahabat, para anak sahabat dan golongan tabi'in terkorban syahid. Kubur para syuhada ini masih dapat dilihat di Tanah Perkuburan Baqi' di [[Madinah]]. Kubur para syuhada ini dipanggil Syuhada Al Hararah As-Syarqiyyah.
 
=== Penentangan di Semenanjung Arab ===
Kebanyakan orang [[Arab]] yang kebiasaannya memilih [[khalifah]] berasaskan perbincangan menentang perlantikan Yazid sebagai [[khalifah]]. [[Abdullah bin Zubayr]] melantik dirinya sendiri menjadi khalifah dan melancarkan penentangan di [[Hijaz]]. Yazid menghantar tentera untuk menentangnya pada tahun 683. [[Madinah]] ditawan dan [[Makkah]] dikepung. Semasa pengepungan itu [[Kaabah]] mengalami kerosakan. Kepungan itu berakhir selepas Yazid meninggal dunia secara mengejut pada tahun [[683]]. Tempat perkuburan Yazid tidak diketahui.
 
Baris 17:
Yazid walaupun mencetuskan banyak kontroversi dan penentangan semasa pemerintahannya banyak memperbaharui sistem pemerintahan [[Kerajaan Bani Ummaiyyah]]. Dia meneruskan kebanyakan daripada polisi ayahnya. Beliau juga meningkatkan sistem pengairan pertanian di gurun sekitar [[Damsyik]]. Anaknya, [[Muawiyah II]] menggantikannya sebagai [[khalifah]].
 
== Lihat Juga ==
* [[Muawiyah II]]
* [[Kerajaan Bani Ummaiyyah]]
Baris 37:
[[he:יזיד הראשון]]
[[ku:Yezîd I]]
[[hu:I. Jazíd kalifa]]
[[nl:Yazid I]]
[[ja:ヤズィード1世]]