Syeikh Junid Thala: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yob4ever (bincang | sumb.)
Baris 3:
Usaha beliau ini kemudian dilanjutkan oleh anaknya, [[Haji Nur]]. Kemudian digantikan oleh menantunya [[Haji Saleh]]. Apabila Haji Saleh meninggal dunia, maka pengajian pondok di [[Padang Rengas]] terhenti untuk seketika, sebab tidak ada tokoh yang dapat meneruskan usaha pengajian ini. Sampailah [[Syeikh Juned]] kemudiannya datang dan mengajar di Padang Rengas.
==Kelahiran ==
[[Syeikh Juned]] dilahirkan pada tahun [[1897]] di [[Tarlola]], sebuah kampung kecil termasuk daerah [[Maga]], [[Kota Nopan]], [[Kabupaten Tapanuli Selatan]] di wilayah [[Sumatra]] Utara, [[Indonesia]]. Beliau termasuk puak [[Mandailing]] dengan marga (clan) [[Rangkuti]]. Nama asal beliau ialah [[Simanonga]].
 
==Pendidikan ==
Pendidikan awal beliau ialah sekolah desa (sekolah rendah tiga tahun) di kampung Maga. Beberapa tahun kemudian beliau berpindah ke Tanah [[Deli]] (di [[Sumatra Utara]] bahagian Timur), untuk kemudiannya pergi ke [[Besilam]] (Babussalam), [[Langkat]]. Besilam dikenali sebagai sebuah pusat [[tarikat Naqsyabandi]]. Pemukiman itu diasaskan oleh [[Syeikh Abdul Wahab Rokan]].