Parti Kebangsaan Sarawak: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Che090572 (bincang | sumb.)
Che090572 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 22:
'''Parti Kebangsaan Sarawak''' ([[bahasa Inggeris]]: ''Sarawak National Party''; singkatan: '''SNAP''') ditubuhkan pada [[10 April]] [[1961]]<ref>[http://www.catscity.net/?p=1018 Sarawak’s 45th Anniversary, by lovebell, 28 July 2008, Kuching Catcity]</ref> di [[Betung]] oleh sekumpulan pekerja [[Shell]] yang berketurunan [[Iban]] yang berasal dari [[Saribas]] dan pekerja [[Shell]] di [[Brunei]] dan kawasan yang berdekatan dengan [[Sarawak]].
 
Pengerusi yang pertama ialah [[J.S. Tinker]] dan Setiausaha Agung SNAP pertama ialah [[Stephen Kalong KingkanNingkan]] seorang pembantu hospital [[Syarikat Shell Brunei]] yang kemudiannya menjadi presiden SNAP seterusnya dan Ketua Menteri Sarawak yang pertama (1963-1966).
 
Penubuhan SNAP memberi pilihan kepada kaum [[Dayak]] bergerak dalam bidang politik, terutamanya kepada mereka yang tidak berminat menyertai mana-mana parti lain. SNAP ditubuhkan sebagai reaksi kaum Dayak terhadap penubuhan [[SUPP]], [[PANAS]] dan [[Barjasa]] kerana sebagai kaum terbesar di Sarawak, kaum Dayak merasakan perlu untuk menubuhkan sebuah parti politik sendiri.