Hilir Perak: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Mohamad Najib (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Mohamad Najib (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 6:
 
Daerah Perak Hilir merupakan kawasan terbesar yang ditanam dengan Kelapa Sawit dan Koko/Kelapa iaitu masing-masing 65.5%, 15.2% dan Kelapa Kelapa seluas 8%. Dalam tahun 1991, Daerah Perak Hilir mempunyai sebanyak 203,020 penduduk tetapi bancian 2000 menunjukkan bahawa penduduk Perak Hilir telah kurang sebanyak 5,941 iaitu 196,098. Ini mungkin disebabkan berlakunya penhijrahan keluar dari daerah untuk mencari kerja. Terdapat di dalam daerah sendiri, mukim yang mempunyai peluang pekerjaan seperti Mukim Durian Sebatang, Hutan Melintang dan Changkat Jong mengalami pertambahan penduduk seramai 25% terdapat di kawasan bandar sementara 75% tinggal di luar bandar.
 
==Pentakbiran==
Pusat Pentadbiran Daerah Perak Hilir bertempat di bandar Teluk Intan dengan mempunyai sebanyak lebih kurang 50 buah jabatan-jabatan kerajaan dan berkanun yang dianggotai lebih kurang 7,500 orang kakitangan.
 
Pejabat Daerah Dan Tanah Hilir Perak, merupakan nadi Pusat Pentadbiran Daerah yang bertanggungjawab keseluruhannya dalam hal-hal pentadbiran am daerah, perayaan-perayaan rasmi, perancangan dan penyelarasan projek-projek pembangunan, perlaksanaan projek-projek pembangunan luar bandar dan penguatkuasaan undang-undang dan peraturan tanah.
 
Pentadbir utama daerah adalah Pegawai Daerah merangkap Yang Dipertua Majlis Daerah Perak Hilir(MDHP) yang menyelaraskan perancangan, pengesanan dan perlaksanaan projek-projek bagi keseluruhan daerah. Beliau dibantu oleh Ketua-Ketua Penolong Pegawai Daerah pembangunan Dan Tanah) dan Penolong-Penolong Pegawai Di Pejabat Daerah Dan Tanah. Bagi di MDHP beliau dibantu oleh Setiausaha Majlis. Beliau juga adalah Pengerusi Jawatankuasa Keselamatan Daerah untuk memastikan masyarakat dapat hidup dalam aman dan sejahtera. Disamping itu beliau dibantu oleh Ketua Polis Daerah Dan Setiausaha Keselamatan Daerah.