Hilir Perak: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Khairul Khalid (bincang | sumb.)
Khairul Khalid (bincang | sumb.)
Baris 1:
==Latar Belakang Daerah Dan Pentadbiran Perak Hilir Perak, Teluk Intan ==
 
Daerah Perak Hilir Perak terletak di selatan Negeri [[Perak]] Darul Ridzuan bersempadan dengan Sungai Bernam dan Sabak Bernam, Selangor di sebelah selatannya dan Selat Melaka di sebelah Barat. Ianya juga bersempadan dengan daerah-daerah Batang Padang di sebelah Timur dan sempadan-sempadan Perak Tengah dan Manjung di sebelah Utara dan Barat Lautnya.(Peta Kawasan)Meliputi kawasan seluas kira-kira 166,306 Ha (415,766 Ekar) iaitu keenam dari segi keluasan kawasan daerah dalam Negeri Perak Darul Ridzuan dan terbahagi kepada sembilan buah mukim.
 
Keluasan tanah yang diusahakan untuk pertanian ialah seluas 127,000 Hektar yang merupakan 77% daripada keseluruhan luas kawasan Daerah Perak Hilir Perak. Daripada luas kawasan tersebut, seluas 75,600 Hektar atau 59.5% adalah kepunyaan Estet manakala 51,400 Hektar adalah kepunyaan pekebun kecil.
 
Daerah Perak Hilir Perak merupakan kawasan terbesar yang ditanam dengan Kelapakelapa Sawitsawit dan Kokokoko/Kelapakelapa iaitu masing-masing 65.5%, 15.2% dan Kelapakelapa Kelapakelapa seluas 8%. Dalam tahun 1991, Daerah Perak Hilir Perak mempunyai sebanyak 203,020 penduduk tetapi bancian 2000 menunjukkan bahawa penduduk Perak Hilir Perak telah kurang sebanyak 5,941 iaitu 196,098. Ini mungkin disebabkan berlakunya penhijrahan keluar dari daerah untuk mencari kerja. Terdapat di dalam daerah sendiri, mukim yang mempunyai peluang pekerjaan seperti Mukim Durian Sebatang, Hutan Melintang dan Changkat Jong mengalami pertambahan penduduk seramai 25% terdapat di kawasan bandar sementara 75% tinggal di luar bandar.
 
==Pentadbiran==