Visigoth: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
GhalyBot (bincang | sumb.)
k bot mengubah: mwl:Besigodos
Zamwan (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Image:Visigothic Kingdom.png|thumb|right|Wilayah terbesar kerajaan Visigoth di Toulouse dalam warna oren muda dan tua, sekitar 500]]
'''Visigoth''' dan [[Ostrogoth]] adalah 2 cabang dari suku kaum [[Goth]] yang tinggal di [[Eropah]] di akhir kekuasaan [[Kekaisaran Rom]]. Raja Visigoth yang paling terkenal adalah [[Alaric I]], yang berjaya menakluki [[Rom]] pada tahun 410 Masihi. Setelah kejatuhan Kekaisaran Rom, Visigoth memegang peranan penting di [[Eropah Barat]] selama dua setengah abad.
[[Image:Hispania 700 AD.PNG|thumb|right|Visigoth Hispania dan wilayahnya pada 700, sebelum penaklukkan oleh orang Islam.]]
 
'''Visigoth''' dan [[Ostrogoth]] adalah 2 cabang dari suku kaum [[Goth]] yang tinggal di [[Eropah]] di akhir kekuasaan [[KekaisaranEmpayar Rom]]. Raja Visigoth yang paling terkenal adalah [[Alaric I]], yang berjaya menakluki [[Rom]] pada tahun 410 Masihi. Setelah kejatuhan KekaisaranEmpayar Rom, Visigoth memegang peranan penting di [[Eropah Barat]] selama dua setengah abad.
Suku kaum Goths bermukim di [[Dacia]] sehingga tahun [[376]], ketika salah satu pemimpin mereka, [[Fritigern]], memohon kepada kaisar Rom [[Valens]] agar mereka dapat tinggal di pinggiran selatan sungai [[Donau]]. Di sini mereka berlindung dari ancaman suku kaum [[Hun]]. Namun daerah ini dilanda [[kelaparan]] dan Rom tidak mahu memberi makanan. Mereka kemudian memberontak selama 6 tahun, dan dalam [[Pertempuran Adrianople (378)]] melawan tentera Rom dan membunuh kaisar Valens.
 
Suku kaum GothsGoth bermukim di [[Dacia]] sehingga tahun [[376]], ketika salah satu pemimpin mereka, [[Fritigern]], memohon kepada kaisarmaharaja Rom [[Valens]] agar mereka dapat tinggal di pinggiran selatan sungai [[Donau]]. Di sini mereka berlindung dari ancaman suku kaum [[Hun]]. Namun daerah ini dilanda [[kelaparan]] dan Rom tidak mahu memberi makanan. Mereka kemudian memberontak selama 6 tahun, dan dalam [[Pertempuran Adrianople (378)|Pertempuran Adrianople]] melawan tentera Rom dan membunuh kaisarMaharaja Valens.
Kaisar yang baru, [[Theodosius I]], telah mengambil langkah berdamai dengan para pemberontak. Perdamaian ini telah bertahan sehingga Theodosius meninggal dunia pada tahun [[395]]. Tahun itu juga, raja Visigoth Alaric I telah menaiki takhta pemerintahan, sementara Theodosius digantikan oleh anak-anaknya [[Arcadius]] di timur dan [[Flavius Augustus Honorius|Honorius]] di barat. Alaric telah melaksanakan peperangan dan menakluki Rom pada [[24 Ogos]] [[410]], dan ibukota Rom dipindahkan ke [[Ravenna]].
 
KaisarMaharaja yang baru, [[Theodosius I]], telah mengambil langkah berdamai dengan para pemberontak. Perdamaian ini telah bertahan sehingga Theodosius meninggal dunia pada tahun [[395]]. Tahun itu juga, raja Visigoth Alaric I telah menaiki takhta pemerintahan, sementara Theodosius digantikan oleh anak-anaknya [[Arcadius]] di timur dan [[Flavius Augustus Honorius|Honorius]] di barat. Alaric telah melaksanakan peperangan dan menakluki Rom pada [[24 Ogos]] [[410]], dan ibukota Rom dipindahkan ke [[Ravenna]].
 
== Bibliografi ==
Baris 9 ⟶ 12:
# Collins, Roger. ''The Arab Conquest of Spain, 710-797''. Oxford: Blackwell Publishers, 1989. Reprint, 1998.
# Constable, Olivia Remie. "A Muslim-Christian Treaty: The Treaty of Tudmir (713)." In ''Medieval Iberia: Readings from Christian, Muslim, and Jewish Sources'', ed. Olivia Remie Constable, 37-38. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 1997.
 
==Pautan luar==
*[http://libro.uca.edu/vcode/visigoths.htm ''Lex Visigothorum'']. The preface was written in 1908 and should be read with reservations.
*[http://www.tertullian.org/fathers/ammianus_01_intro.htm ''Ammianus Marcellinus'']
 
{{Europe Hegemony}}
 
[[Kategori:Sejarah Bulgaria]]