Sungai Indus: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Alexbot (bincang | sumb.)
k bot menambah: yi:אינדוס טייך
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot mengubah: yi:אינדוס; perubahan kosmetik
Baris 95:
Sungai Indus menyalurkan sumner air utama untuk [[ekonomi Pakistan]] - terutamanya punca rezeki [[Punjab (Pakistan)|wilayah Punjab]] yang menyumbang kepada kebanyakan penghasilan negara pertanian, dan juga [[Sindh]]. Perkataan "Punjab" adalah gabungan perkataan [[bahasa Parsi]] iaitu ''panj'' (پنج, "lima"), dan ''āb'' (آب, "air"), maka erti harfiahnya adalah "Bumi Lima Sungai". Lima batang sungai yang menyumbang kepada nama Punjab ialah [[Sungai Beas]], [[Sungai Jhelum|Jhelum]], [[Sungai Chenab|Chenab]], [[Sungai Ravi|Ravi]] dan [[Sungai Sutlej|Sutlej]]. Sungai ini juga menampung banyak industri berat serta menyediakan bekalan utama [[air boleh diminum]] di Pakistan.
 
Punca mutlak Sungai Indus terletak di [[Tibet]]; sungai ini bermula di kuala sungai Sengge dan Gar yang menyaluri banjaran gunung Nganglong Kangri dan Gangdise Shan. Kemudian, Sungai Indus mengalir ke arah barat laut melalui [[Ladakh]]-[[Baltistan]] ke [[Sungai Gilgit|Gilgit]] di selatan banjaran [[Karakoram]]. Anak-anak sungai Shyok, Shigar dan Gilgit membawa air glasier ke dalam sungai utama. Sungai Indus melengkung landai ke arah selatan, keluar dari bukit-bukit antara [[Peshawar]] dan [[Rawalpindi]]. Sungai Indus melalui gaung-gaung gergasi setinggi 4,500-5,200 meter (15,000-17,000 kaki) berhampiran [[massif]][[Nanga Parbat]]. Sungai Indus mengalir dengan deras merentasi Hazara, lalu menemui Takungan Reservoir. [[Sungai Kabul]] bergabung dengannya berhampiran [[Attock]]. Saki-baki alirannya ke laut berada di dataran-dataran [[rantau Punjab|Punjab]] dan [[Sindh]], di mana sungai semakin perlahan dan amat tersirat alirannya, digabung dengan [[Sungai Panjnad]] di [[Mithankot]]. Selepas kuala ini, sungai ini, pada satu ketika, bergelar '''Sungai Satnad''' (''sat'' = tujuh, ''nadi'' = sungai), kerana sungai ini kini membawa air-air sungai Kabul, Indus dan lima sungai Punjab. Selepas merentasi [[Jamshoro]], Sungai Indus berakhir di sebuah delta besar di timur [[Thatta]].
 
Sungai Indus merupakan salah satu daripada sebilangan kecil sungai di dunia yang mempunyai [[bena]]. Sistem Indus banyak disuap oleh salji dan glasier Karakoram, [[Hindu Kush]] dan rantau-rantau Himalaya Tibet, Kashmir dan [[Kawasan Utara]] [[Pakistan]]. Aliran sungai ini juga dipengaruhi musim, iaitu banyak menurun ketika musim sejuk, dan melimpahi tebing-tebingnya pada bulan-bulan [[monsun]] dari bulan Julai hingga September. Juga terdapat bukti anjakan yang tetap sepanjang aliran sungai sejak zaman prasejarah - sungai ini menyimpang ke arah barat dari mengalir ke [[Rann Kutch]].
 
== Pautan Luar ==
{{Commonscat|Indus river}}
* [http://blankonthemap.free.fr Blankonthemap] The Northern Kashmir WebSite
* [http://www.ppl.nl/bibliographies/all/?bibliography=water Bibliography on Water Resources and International Law] See '''Indus River'''. Peace Palace Libray
* [http://www.northernareas.org.pk/ Northern Areas Development Gateway]
* [http://www.macp-pk.org/home.asp The Mountain Areas Conservancy Project]
Baris 112:
 
{{DEFAULTSORT:Indus}}
 
[[Kategori:Pakistan]]
[[Kategori:Sungai]]
Baris 191 ⟶ 192:
[[ur:دریائے سندھ]]
[[war:Salog Indus]]
[[yi:אינדוס טייך]]
[[zh-yue:印度河]]
[[bat-smg:Inds (opė)]]