Lapan jam sehari: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Luckas-bot (bincang | sumb.)
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot membuang: da:8-timers arbejdsdag; perubahan kosmetik
Baris 1:
{{buruh}}
'''Pergerakan Lapan Jam Sehari''', juga dikenali sebagai '''Pergerakan masa pendek''' mempunyai asal usulnya daripada [[Revolusi Industri]] di [[Britain]], di mana pembuatan industri di [[kilang|kilang-kilang]] merubah kehidupan bekerja dan dikenakan waktu jam yang lama dan keadaab bekerja yang menyedihkan. Dengan keadaan bekerja yang tidak terkawal, kesihatan, kebajikan dan moral pekerja menderita. Eksploitasi buruh kanak-kanak telah menjadi perkara biasa. Hari bekerja boleh menjadi 10 jam hingga menjadi 16 jam untuk enam hari seminggu.
 
[[Robert Owen]] telah meningkatkan tuntutan sepuluh-jam sehari seawal [[1810]], dan melaksanakannya dalam enterprise sosialnya di [[New Lanark]]. Seawal [[1817]] dia telah merangkakan matlamat ''laman-jam sehari'' dan mencipta slogan '''Lapan jam kerja, Lapan jam berrekreasi, Lapan jam berehat'''. Wanita dan kanak-kanak di England diberikan sepuluh-jam sehari pada [[1847]]. Pekerja [[Perancis]] memenangi dua belas jam sehari selepas revolusi February pada [[1848]]. Hari bekerja lebih pendek dan peningkatan keadaan bekerja merupakan sebahagian daripada bangkangan umum dan meresahkan bagi [[Chartism|Chartist]] reforms, dan organisasi awal [[pesatuan pekerja]].
Baris 10:
'''Pergerakan lapan jam sehari''' membentuk sebahagian dari sejarah awal bagi [[Hari Buruh]], dan [[Hari May]] yang diraikan di kebanyakan negara dan kebudayaan.
 
== Amerika Syarikat ==
 
Di Amerika Syarikat, tukang-tukang kayu Philadelphia telah mogok dalam tahun [[1791]] memperjuangkan sepuluh jam sehari. Semenjak dari 1830-an, mogok ini telah menjadi satu permintaan yang umum. Dalam tahun [[1835]], pekerja-pekerja di Philadelphia mengatur satu mogok umum, diketuai oleh pelombong arangbatu Irish. Panji-panji mereka tertulis, ''Daripada 6 ke 6, sepuluh jam bekerja dan dua jam untuk makan.'' Penerbitan-penerbitan pergerakan buruh ini telah menyeru untuk ''lapan-jam sehari'' seawal tahun [[1836]]. Tukang-tukang binaan kapal laut Boston , walaupun tidak bersatu, memperolehi lapan-jam sehari dalam tahun [[1842]].
Baris 16:
Pada tahun [[1864]], isu lapan jam sehari menjadi tunggak bagi tuntutan bagi pergerakan buruh [[Chicago]]. Perwakilan Illinois kemudiannya meluluskan undang-undang pada awal tahun [[1867]] meluluskan masa berkerja selama lapan jam sehari tetapi ia mempunyai begitu banyak kelemahan menyebabkan ia hampir tidak berkesan. Para pekerja kemudiannya mogos seluruh bandar bermula pada [[1 May]] [[1867]], menutup ekonomi bandar tersebut selama satu minggu sebelum gagal. Pada tahun [[1868]], Kongres meluluskan undang-undang lapan jam waktu bekerja bagi pekerja pusat, tetapi juga terbukti kurang berkesan.
 
Dalam bulan Ogos [[1866]] Kesatuan Pekerja Kebangsaan (''National Labor Union'') di [[Baltimore]] telah meluluskan satu resolusi yang menyatakan, "Keperluan pertama dan yang penting masa kini adalah membebaskan pekerja negara ini daripada perhambaan kapitalis, adalah dengan meluluskan satu undang-undang yang mana lapan jam akan menjadi hari bekerja yang normal dalam seluruh negeri kesatuan Amerika. Kita akan memberikan segala kekuatan yang ada sehinggalah keputusan kemenangan ini dicapai."
 
<!----
Baris 63:
---->
 
== Lihat juga ==
 
* [[Hari Buruh]]
Baris 72:
* [[Anarkisme]]
 
== Rujukan ==
 
* ''Anarchism and State Violence in Sydney and Melbourne 1886-1896'', (1986) Bob James.[http://www.takver.com/history/aasv/index.htm]
Baris 79:
* ''Mayday: A short History of 100 years of May Day 1890-1990'' Melbourne May Day Committee, (1990)
* ''Unionism and the Labor Movement'', John Child, (1971)
* ''A Documentary History of the Australian Labor Movement 1850 - 1975'', Brian McKinley (ed), (1979) ISBN 09090812980-909081-29-8
 
== Pautan Luar ==
'''Australia'''
* [http://workers.labor.net.au/features/200502/b_tradeunion_hours.html The Eight Hour Day and the Holy Spirit] by Rown Cahill
* [http://unionsong.com/muse/unionsong/reviews/888/ Eight Hour Day in Australia] Union Songs site
* [http://www.museum.vic.gov.au/coins/1865/eight-hour_day_medal.html Eight hour day medals] from Museum Victoria
'''New Zealand'''
* [http://www.teara.govt.nz/1966/E/Eight-hour-dayMovement/Eight-hour-dayMovement/en Eight-hour-day Movement in New Zealand] An Encyclopaedia of New Zealand (1966)
* [http://www.embassy.org.nz/work1/eightday.htm Origins of Labour Day in New Zealand]
'''United States of America'''
* [http://www.iww.org/en/culture/articles/zinn13.shtml Early IWW struggles]
* [http://www.encyclopedia.chicagohistory.org/pages/417.html Eight-Hour Movement] Encyclopedia of Chicago
 
[[CategoryKategori:Hubungan Buruh]]
[[CategoryKategori:Waktu Bekerja]]
 
[[da:8-timers arbejdsdag]]
[[de:Achtstundentag]]
[[en:Eight-hour day]]