Pertubuhan Kinabalu Progresif Bersatu: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 28:
 
==Sejarah==
Pada asalnya, UPKO adalah merupakan sebuah[[Pertubuhan partiBersatu gabunganPasok-Momogun yangKadazan]]; terdirisebuah daripadaparti duayang buahditubuhkan partipada politik,1964 iaituhasil gabungan daripada [[Pertubuhan Kebangsaan Kadazan Bersatu]] (UNKO) dan [[Pertubuhan Pasok Momogun Bersatu]] (PASOK MOMOGUN); dua buah parti politik yang masing-masing memperjuangkan nasib dan masa depan bangsa KDM.

Selepas pembentukan [[Persekutuan Malaysia]] pada [[16 September]] [[1963]], kedua-dua parti politik KDM itu terus berjuang dengan agenda masing-masing untuk bertanding dalam Pilihan Raya Majlis-majlis Daerah 1964 yang merupakan pilihan raya kerajaan tempatan pada tahun [[1964]].
 
Setelah melihat kesan buruk dalam keputusan pilihan raya majlis daerah itu, akibat perpecahan yang disebabkan oleh kewujudan dua buah parti politik tersebut, para pemimpin UNKO dan PASOK MOMOGUN berusaha untuk bergabung pada akhir tahun [[1964]]. UPKO ditubuhkan pada tahun [[1964]] untuk menghadapi [[Pilihan Raya Umum Negeri Sabah 1967|Pilihan Raya Umum Negeri Sabah]] yang pertama pada April [[1967]]. Walau bagaimanapun, UPKO ditewaskan dalam pilihan raya tersebut, dan di atas nama perpaduan [[bumiputera]] yang lebih luas, UPKO dibubarkan pada Disember dalam tahun yang sama. Akibatnya, kaum KDM tiada pilihan selain daripada menyertai pelbagai parti politik yang lain di [[Sabah]].