Muawiyah bin Abu Sufyan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot mengubah: hu:I. Muávija kalifa
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot menambah: ta:முதலாம் முஆவியா; perubahan kosmetik
Baris 3:
 
== Biografi ==
Muawiyah dilahirkan pada tahun [[602]] masihi di dalam suku kaum [[Banu Abd Shams]] yang mana banyak antara mereka menentang [[Nabi Muhammad s.a.w.]] di [[Makkah]]. Mereka ini terus menentang Rasulullah s.a.w. sehinggalah [[hijrah]] nabi ke [[Madinah]]. Bapa Muawiyah yakni [[Abu Sufyan bin Harb]] ialah salah seorang yang benci akan Rasulullah s.a.w. Namun sebelum Futuh Makkah, beliaudan isterinya telah masuk Islam. begitu juga dengan hambanya yang bernama Wahsyi [[yang membunuh Saidina Hamzah]]. Di sini menunjukkan betapa baginda Rasulullah seorang yang sangat pemaaf dan tidak berdendam. Baginda suci-sesucinya dari sifat jahat dan berkepentingan[[baginda nabi yang maksum]]. Saudara perempuannya Ummu Habibah [[Ramlah]] adalah salah seorang isteri Rasulullah
 
Muawiyah menjadi seorang [[Muslim]] sejak sebelum peristiwa pembukaan Kota [[Makkah]] tetapi menyorokkan status Islamnya daripada pengetahuan bapanya. [[Khalifah]] Muawiyah banyak diingati kerana khidmatnya di [[Syria]]. Dia juga terlibat dalam serangan ke atas tentera [[Empayar Byzantine|Byzantine]] di Syria.
Baris 23:
Muawiyah terkenal dengan usahanya mencantikkan [[Damsyik]], ibu kota [[Kerajaan Bani Ummaiyyah]]. Beliau juga pernah melakukan serangan ke atas [[Constantinople]], ibu kota Byzantine walaupun gagal menawan kota terbabit. Kebanyakan orang Islam memuji tindakan Muawiyah yang mengembangkan empayar Islam dengan begitu luas sehingga mampu mengugat [[Constantinople]].
 
Golongan [[Syiah]] pula percaya semua tindakan Muawiyah adalah penderhakaan dan percaya bahawa Muawiyah sepatutnya menyerah diri kepada Saidina Ali sahaja. Golongan [[Syiah]] yang digelar [[Rafidhah]] adalah golongan yang terkeluar dari Islam{{fact}}. Mereka amat membenci sahabat-sahabat Rasulullah dan para isteri baginda. Mereka menggelar sahabt-sahab sebagai [[kafir]]. Para [[Ummahatul Mukminin]] sebagai [[pelacur]]{{fact}}. Mengikut sejarah sahih, Saidina Ali dan Ahlul bait menolak [[Syiah]]{{fact}}. Mengikut Imam Mazhab yang empat, Imam Bukhari, ImamGhazali dan ramai lagi. Taraf [[Syiah]] sama sahaja seperti orang kafir lain{{fact}}.
 
Muawiyah juga terkenal dengan pemerintahan sistem Monarki apabila Muawiyah melantik anaknya [[Yazid I]] menjadi khalifah lalu melanggar perjanjian dan perlantikan beliau bukan daripada sistem Syura.
Baris 61:
[[fi:Mu`awiya]]
[[sv:Muawiya I]]
[[ta:முதலாம் முஆவியா]]
[[th:มุอาวิยะห์]]
[[tr:Muaviye]]