Robert Baden-Powell: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
PM Poon (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
Baris 23:
 
==Pulang ke England==
Selepas pulang, Baden-Powell mendapati buku panduan ketenteraannya "Aids to Scouting" telah menjadi julanjualan terlarispaling laris, dan telah digunakan oleh para guru dan organisasi remaja.
 
Selepas kembali dari perjumpaan dengan pengasas [[Boys' Brigade]], [[William Smith|Sir William Smith]], Baden-Powell mengambil keputusan untuk menulis kembali ''Aids to Scouting'' agar bersesuaian dengan pembaca remaja, dan pada tahun [[1907]], Baden-Powell membuat satu perkhemahan di [[pulau Brownsea]] bersama dengan 22 orang budak lelaki yang mepunyai latar belakang berbeza, untuk menguji sebahagian daripada ideanya. Buku "[[Scouting for Boys]]" kemudiannya diterbitkan pada tahun [[1908]] dalam enam ansuran. Kanak-kanak remaja membentuk "Scout Troops" secara spontan dan pergerakan [[Pengakap]] bermula tanpa disengajakan, pada mulanya pada peringkat kebangsaan, dan kemudiannya pada peringkat antarabangsa. Pergerakan pengakap berkembang secara seiring dan harmoni bersama Boys' Brigade. Pergerakan [[Pandu Puteri]] kemudiannya diasaskan pada tahun [[1910]] di bawah kelolaan saudara perempuan Baden-Powell [[Agnes Baden-Powell]].
 
Walaupun dia mampu menjadi [[Field Marshal]], Baden Powell membuat keputusan untuk bersara daripada tentera padatahunpada tahun [[1910]] mengikut nasihat [[Edward VII dari England|Raja Edward VII]], yang mencadangkan bahawa lebih baik Baden-Powell berkhidmat kepada negaranya dengan mempromosi pergerakan Pengakap.
 
Pada Januari [[1912]] Baden-Powell bertemu bakal isterinya [[Olave Baden-Powell|Olave Soames]] di atas kapal penumpang (Arcadia) dalam perjalanan ke [[New York]] untuk memulakan Lawatan Pengakap Dunia "Scouting World Tours". Olave berusia 23, Baden 55, dan mereka berkongsi tarikh lahir. Mereka bertunang pada September tahun yang sama, menjadi berita utama. Untuk mengelak gangguan pihak akhbar, mereka melangsungkan perkahwinan secara rahsia pada 30 Oktober [[1912]].
 
Ketika pecah [[perang Dunia I]] pada tahun [[1914]], Baden-Powell menawarkan dirinya kepada Jabatan Perang "War Office". Tiada tanggung jawab diberikan kepada beliau, kerana, seperti yang dikatakan oleh [[Horatio Kitchener, 1st Earl Kitchener of Khartoum|Lord Kitchener]] : "dia boleh mendapatkan beberapa jeneral division dengan mudah tetapi tiatidak tidak dapat mencari orang yang mampu meneruskan usaha baik Boy Scouts." Khabar angin menyatakan Baden-Powell terbabit dalam perisikan dan pihak perisikan menggambilmengambil langkah untuk menanam dan menggalakkan mitos tersebut.
 
Baden-Powell dikurniakan jawatan ''Baronet'' pada tahun [[1922]], dan bergelar '''Baron Baden-Powell''', dari Gilwell dalam County Essex, pada tahun [[1929]], [[Gilwell Park]] menjadi tapak latihan Ketua Pengakap Antarabangsa. Baden-Powell dilantik ke ''Order of Merit'' dalam sistem penghormatan British pada tahun [[1937]], dan dianugerahkan 28 gelaran dari negara asing.
Baris 39:
Tidak lama selepas berkahwin, Baden-Powell berhadapan dengan masalah kesihatan, dan mengalami beberapa serangan penyakit. Pada tahun [[1934]] ''prostate''nya dibuang, dan pada tahun [[1939]] dia berpindak ke sebuah rumah yang dibinanya di [[Kenya]], negara yang pernah dilawatinya untuk berehat. Dia meninggal di [[Kenya]], di Nyeri, berhampiran [[Gunung Kenya]], pada [[8 Januari ]], [[1941]].
 
Pergerakan Pengakap dan Pandu Puteri meraikan [[22 Februari]] sebagai hari B-P, tarikh lahir bersama Robert dan Olave Baden-Powell, untuk memperingati dan meraikan jasa KetuaPengakapKetua Pengakap dan Ketua Pandu Puteri dunia.
 
 
[[Kategori:Pengakap]]
 
==Rujukan==