Parti Kebangsaan Sarawak: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 45:
==Gabungan Politik==
 
Setelah ditubuhkan pada 1961, SNAP telah menjadi salah sebuah parti komponen [[Barisan Nasional|Perikatan]] semenjak 1963 apabila Sarawak menyertai penubuhan dan merdeka dalam gagasan persekutuan [[Malaysia]]. Pada 1965, SNAP telah disingkir dari gabungan [[Barisan Nasional|Perikatan]] setelah usaha pengulingan dan penyingkiran [[Stephen Kalong Ningkan]] dari jawatan Ketua Menteri<ref>[http://selangaump2008.blogspot.com/2009/02/dato-stephen-kalong-ningkan-re-emerges.html STEPHEN KALONG NINGKAN V. TUN ABANG HAJI OPENG AND TAWI SLI, FEDERAL COURT KUCHING, OCJ HARLEY A-G (BORNEO), CJ, KUCHING CIVIL SUIT NO. K 45 OF 1966, 7 SEPTEMBER 1966]</ref> atas alasan kerana sokongan dan desakan SNAP bagi peningkatan kuasa autonomi untuk negeri Sarawak.
 
Pada 1965, SNAP telah disingkir dari gabungan [[Barisan Nasional|Perikatan]] setelah usaha pengulingan [[Stephen Kalong Ningkan]] dari jawatan Ketua Menteri<ref>[http://selangaump2008.blogspot.com/2009/02/dato-stephen-kalong-ningkan-re-emerges.html STEPHEN KALONG NINGKAN V. TUN ABANG HAJI OPENG AND TAWI SLI, FEDERAL COURT KUCHING, OCJ HARLEY A-G (BORNEO), CJ, KUCHING CIVIL SUIT NO. K 45 OF 1966, 7 SEPTEMBER 1966]</ref> atas alasan kerana sokongan dan desakan SNAP bagi peningkatan kuasa autonomi untuk negeri Sarawak. Dalam Pilihan Raya Umum 1974, SNAP telah bersekutu dengan [[Parti Tindakan Demokratik]] (DAP) sebagai pembangkang dan kedua-duanya telah cermerlang memenangi 9 kerusi parlimen masing-masing. SNAP telah berkempen mementangmenentang polisi Ketua Menteri [[Abdul Rahman Ya'akub]] yang pro-Melayu Semenanjung yang meminggirkan dan menindas bukan Melayu terutama kaum [[Dayak]]. Ini telah menjurus kepada penangkapan dan penahanan presiden SNAP dan Ketua Pembangkang, James Wong di atas Akta Hasutan dan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA). [[Leo Moggie Anak Irok|Leo Moggie]] telah diangkatyang sebagaimemangku jawatan pemimpin danSNAP telah mengikhtiarkan pembebasan James Wong dan kemasukan semula ke dalam [[Barisan Nasional]] (BN).
 
Pada 1976, SNAP telah menyertai semula [[Barisan Nasional]] yang baru mengantikan Perikatan walaupun dengan kuasa yang jauh lebih kurang dari masa permulaan dahulu SNAP berkuasa di Sarawak di mana presidennya memegang jawatan Ketua Menteri,. SNAP berada di dalam BN selama hampir 3 dekad sehingga 2004.
 
Pada 2004, SNAP dipecatdisingkirkan kali kedua dari BN rentetan krisis kepimpinan SNAP, dan pembatalan pendaftaran SNAP oleh [[Pendaftar Pertubuhan]] (ROS) pada 2002 dan SNAP yang telah bertanding di atas tiketnya sendiri tapi sebagai pembangkang pada Pilihan Raya Umum 2004, 2008 dan Pilihan Raya Negeri 2006.
 
Pada 2006, SNAP telah bergabung dengan [[Parti Keadilan Rakyat]] (PKR) Sarawak dan [[Kongres Dayak Malaysia]] (MDC) untuk membentuk Barisan Bersatu Sarawak atau 'Sarawak Solidarity Front' (BBS) dan mengeluar manifesto bersama dalam pilihan raya negeri Sarawak kesembilan pada 20 Mei 2006. MDC, parti serpihan [[Parti Bansa Dayak Sarawak]] (PBDS) yang gagal didaftarkan telah menggunakan simbol SNAP.<ref>[http://myshinshin.blogsome.com/2006/05/18/252/ Sarawak Election 2006: Grab the Chance for Change, Thursday, May 18th, 2006, Merdeka 曖昧]</ref><ref>[http://www.harakahdaily.net/index.php?option=com_content&task=view&id=1985&Itemid=5 KeADILan kenal pasti calon pilihan raya Sarawak, Saidatul Amani, 24 Apr 06, Harakah]</ref><ref>[http://bpam.kpkk.gov.my/index.php?option=com_content&task=view&id=4972 Analisis: Belum ada sejarah pembangkang buat kejutan, 10 May 2006 Berita Harian, Bahagian Pengurusan & Analisis Maklumat KPKK]</ref>