Persatuan Ulama Malaysia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Aurora (bincang | sumb.)
kembangkan
Baris 1:
'''Persatuan Ulama' Malaysia''' (PUM) ditubuhkan di Malaysia bagi menyatukan seluruh pendapat para ilmuan dan [[ulama]] di dalam kerajaan dan luar kerajaan . Pendapat ramai lebih berwibawa dan diterima ramai, termasuk oleh kerajaan. Dengan cara berperatuan berpersatuan, para ulama dan institusi ulama boleh dimartabatkan.
 
Pengerusi atau Yang Dipertua Persatuan Ulama Malaysia yang pertama ialah Ustaz [[Mahyudin Musa]], bekas pegawai kanan agama di Kementerian Pelajaran dan pernah mengajar di Kolej Islam Kelang. Pengerusi keduaterkini ialahadalah Ustazbekas [[AhmadMufti Awang]]Terengganu -Dato' bekasSyeikh pelajarAbdul KolejHalim IslamAbdul KelangKadir.
 
== Keahlian ==
Ramai pihak mempertikaikan Persatuan Ulama Malaysia ini kerana persepsi adakah diri sendiri melabel diri sendiri sebagai ulama. Tamabahan pula pendirian persatuan ini amat berlawanan dengan para mufti di setiap negeri yang cenderung berdiam diri dan menyokong dasar-dasar parti pemerintah.
 
== Tanggungjawab ulama ==
 
==Tanggungjawab ulama==
Ulama di seluruh dunia telah ditekan dan ditindas oleh penjajah hingga ulama itu dilihat kecil dan tidak berwibawa. Itu jugalah nasib dan imej ulama di Tanah Melayu setelah dijajah dan selepas dijajah. Tiada orang yang lebih tahu bagaimana ulama perlu didaulatkan selain dari ulama sendiri.
 
Para mufti bukan sekadar kerja-kerja rasmi jawatannya dalam kerajaan dan di samping menasihatkan sultan, tetapi membuat kerja-kerja Islam di tengah masyarakat. Para mufti atau ulama perlu saling tolong-menolong, bantu-membantu menjelaskan kepada kerajaan dan rakyat tentang sesuatu isu berlandaskan al Quran dan sunnah. <ref>[http://www.harakahdaily.net/v2/index.php?option=com_content&view=article&id=25560:kewibawaan-ahmad-awang-sebagai-ulama&catid=88:subky-latif&Itemid=130 Kewibawaan Ahmad Awang sebagai ulama]</ref>
 
== Yang Dipertua Persatuan Ulama' Malaysia (PUM) ==
 
==Yang Dipertua Persatuan Ulama' Malaysia (PUM) ==
# Nik Mohd Muhyiddin Musa (1974-1981).
# Ustaz Ahmad Awang (1981-1999)
Baris 20 ⟶ 18:
# Dato' Syeikh Abdul Halim Abdul Kadir (2007-2009)<ref>[http://www.harakahdaily.net/bm/index.php?option=com_content&task=view&id=11436&Itemid=50 Bekas Mufti Terengganu terajui Persatuan Ulama Malaysia.]</ref>
 
== Rujukan ==
{{reflist}}
 
== Pautan luar ==
[[Kategori:NGO]]
* [http://www.e-ulama.org/ Persatuan Ulama' Malaysia]
 
[[Kategori:Pertubuhan bukan kerajaan]]
[[Kategori:Ulama]]