Sepak raga: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
kembangkan
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 2:
'''Sepak raga''' merupakan sejenis permainan yang menggunakan [[bola]] rotan. Ia telah wujud sejak 600 tahun dahulu pada Zaman Kesultanan Melaka pada abad ke-15 M. Ia bertujuan untuk menguji kecekapan permain untuk menyepak, menanduk, mendada atau melutut bola raga dan menghalangnya daripada jatuh ke tanah.<ref>[http://www.jkkn.gov.my/v2/?page_id=451 Permainan Tradisional - Sepak Raga Bulat], Jabatan Kebudayaan & Kesenian Negara</ref>
 
Pada masa ini sepak raga jarang dimainkan, iaapabila telahketiadaan digantikan dengan [[sepak takraw]]jaring. Sepak raga dimainkan dalam bulatan, manakala [[sepak takraw]] mengadukan dua pasukan yang dipisahkan oleh jaring, menggunakan gelanggang seperti dalam permainan badminton. Sepak raga juga telah digantikan dengan bola lain sekiranya ketiadaan bola takraw, dikenali sebagai menimang bola dalam bulatan.
 
== Sejarah ==
Pada zaman [[Kesultanan Melayu Melaka]], selain dimainkan oleh golongan bangsawan, rakyat jelata juga menggemari permainan ini. Dalam sejarah Melayu menceritakan tentang Raja Muhammad, putera Sultan Mansor Shah Muhammad tertanggal tanjaknya akibat terkena bola raga tendangan Tun Besar. Bukti kewujudan sepak raga telah dicatatkan dalam Sejarah Melayu.
 
== Rujukan ==