Pretoria: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 57:
Sebelum nama Pretoria dipilih, beberapa nama lain telah dicadangkan seperti Pretoriusdorp, Pretorium, Pretoriusstad dan Pretoria-Philadelphia. Di samping itu bandar [[Potchefstroom]] (sebuah bandar sederhana besar yang terletak 300km di barat [[Johannesburg]]) telah bertanding untuk status ibunegara ZAR tetapi telah gagal, dan Volksraad (parlimen) telah ditubuhkan di Pretoria. Akibatnya berlakulah perhubungan yang kerap tegang di antara industri perlombongan emas di Johannesburg dengan kerajaan pusat Republik Transvaal (ZAR). Namun pemimpin Boer di Pretoria telah berjaya mengawal [[industri emas]], malah mengaut keuntungan yang banyak daripada industri tersebut.
 
Banyak peristiwa hitam telah berlaku di sini. Bandar raya ini telah menyaksikan beberapa peperangan penting seperti [[Perang Boer Pertama]] dan [[Perang Boer Kedua]]. Perang Boer Kedua (1899 ke 1902) telah menamatkan Republik Afrika Selatan dan merupakan titik permulaan hegemoni British di Afrika Selatan. Sewaktu perang, [[Sir Winston Churchill|Winston Churchill]] pernah dipenjarakan di [[Staats Model School]] di sini tetapi beliau berjaya melepaskan diri ke [[Mozambique]]. Masyarakat Pretoria akhirnya menyerah kalah kepada tentera British di bawah pimpinan Frederick Sleigh Roberts, pada 5 Jun 1900 dan konflik ini ditamatkan di Pretoria dengan termetarainya [[Perjanjian Vereeniging]] pada 31 Mei 1902.
 
Bandar raya ini juga terkenal sebagai pusat regim aparteid. Antara kekejaman yang pernah berlaku termasuklah pembunuhan [[Solomon Mahlangu]], yang telah digantung pada [[6 April]] [[1979]]. Solomon yang berusia 22 tahun terkenal sebagai seorang aktivis yang termuda pernah dikenakan hukuman mati. Kini sebuah monumen telah didirikan untuk mengingati jasanya.