Dewa 19: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Naval Scene (bincang | sumb.)
Gombang (bincang | sumb.)
k bukannya "kerana" bentuk yang biasa di Malaysia? CMIIW
Baris 24:
Kumpulan Dewa 19 pertama kali dibentuk pada tahun [[1986]] oleh empat siswa SMP 6 [[Surabaya]], dengan akronim nama mereka [[Dhani Ahmad Prasetyo]] (keyboard, vokal), Andra (bass), Wawan Juniarso (drum), dan Andra Junaidi (gitar); dengan markas di rumah Wawan yang berada di dalam kompleks [[Universiti Airlangga]] (Unair) Surabaya.
 
KaranaKerana merasa berbeza aliran, Wawan memutuskan keluar dari Dewa tahun [[1988]] dan bergabung dengan [[Outsider]] yang antara lain dianggotai oleh [[Ari Lasso]]. Nama Dewa berubah menjadi '''Down Beat'''. Nama kumpulan Down Beat waktu itu cukup terkenal di [[Jawa Timur]], [[Indonesia]].
 
Ketika nama kumpulan [[Slank]] berkibar, Wawan kembali dipanggil untuk menghidupkan Dewa, dengan mengajak pula Ari Lasso. Nama Down Beat pun berubah menjadi '''Dewa 19''', karanakerana waktu itu rata-rata usia ahlinya berusia 19 tahun. KaranaKerana di Surabaya waktu itu tidak ada studio yang memenuhi syarat, mereka terpaksa ke [[Jakarta]]. Setelah ditolak oleh sejumlah syarikat rakaman, akhirnya rakaman master kumpulan Dewa 19 dihasilkan oleh [[Team Records]].
 
=== Kejayaan lebih luas dan pergantian ahli ===
Album pertamanya, album ''Dewa 19'', dilancarkan tahun [[1992]]. Diluar dugaan, album ini meletup di pasaran, hingga meraih penghargaan dari BASF untuk kategori Pendatang Baru Terbaik dan Album Terlaris 1993.
 
Ketika pembuatan album ''[[Format Masa Depan]]'', Wawan keluar lagi karanakerana tidak adanya kesesuaian diantaranya. Di album ini Dewa 19 memperoleh bantuan dari [[Rere]] (sekarang drummer [[ADA Band]]) untuk posisi drummer. Setelah album ''[[Terbaik-Terbaik]]'' selesai, masuklah [[Wong Aksan]] menempati posisi drummer. Setelah menyelesaikan pembuatan album ''[[Pandawa Lima]]'' pada tahun [[1998]] Wong Aksan dikeluarkan dari Dewa 19, dan digantikan oleh [[Bimo Sulaksono]] (bekas ahli kumpulan Netral). Tak lama kemudian Bimo keluar juga dari kumpulan ini dan mengajak dengan [[Bebi]] untuk membentuk grup [[Romeo]].
 
Selain masalah pergantian ahlinya, Dewa 19 juga mengalami masalah akibat dua ahilnya [[Ari Lasso]] dan [[Erwin Prasetya]] mengalami ketagihan [[dadah]]. Erwin terpaksa mendapatkan rawatan dari [[sekolah pondok]] untuk menghilangkan kebiasaan buruknya itu, dan akhirnya sembuh. Ari Lasso yang sulit dihubungi memaksa Dhani mengganti posisinya sebagai vokalis dengan dengan [[Once]]. Posisi drummer yang kosong diisi oleh [[Tyo Nugros]]. Dalam albumnya yang kelima ''[[Bintang Lima]]'' pada tahun 2000, nama kumpulan ini berubah menjadi '''Dewa'''. Masuknya [[Once]] dan [[Tyo Nugros]] ternyata membawa angin segar dengan meledaknya album ''[[Bintang Lima]]'' ini. [[Erwin Prasetya]] yang sebelumnya terjerat dadah kemudian masuk kembali menjadi pemain bass.