Perjanjian Vereeniging: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Yk Yk Yk (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
Pada 31 Mei [[1902]], ketua-ketua puak Afrikaner bersama pihak British telah menandatangani '''Perjanjian Vereeniging'''. Walaupunditandatangani perjanjianoleh iniketua-ketua diberi nama sempenapuak [[VereenigingAfrikaner]] sebuahbersama bandar di wilayahpihak [[GautengBritish]], namunpada ianya31 dimeteraiMei di Melrose House di [[Pretoria]]1902. Pihak British diwakili oleh [[Lord Kitchener]] dari [[Khartoum]] dan [[Lord Milner]] [[Pesuruhjaya Tinggi]] British Afrika Selatan, manakala pihak Afrikaner diwakili para perwakilan Republik Afrika Selatan dan Orange Free State. Perjanjian ini bertujuan mengakhirimengakhirkan kedinginan antara kedua belah pihak yang berbalah dan memberi Afrikaner kuasa membentuk [[kerajaan autonomi]] sendiri di [[Transvaal]] dan [[Orange Free State]] dalam koloni [[Empayar British]].
[[File:Melrose house SA.jpg|thumb|right|200px|Melrose House sebuah agam di Pretoria di mana termetarainya Perjanjian Vereeninging antara pihak British dan Afrikaner]]
Pada 31 Mei [[1902]], ketua-ketua puak Afrikaner bersama pihak British telah menandatangani '''Perjanjian Vereeniging'''. Walaupun perjanjian ini diberi nama sempena [[Vereeniging]] sebuah bandar di wilayah [[Gauteng]], namun ianya dimeterai di Melrose House di [[Pretoria]]. Pihak British diwakili oleh [[Lord Kitchener]] dari [[Khartoum]] dan [[Lord Milner]] [[Pesuruhjaya Tinggi]] British Afrika Selatan, manakala pihak Afrikaner diwakili para perwakilan Republik Afrika Selatan dan Orange Free State. Perjanjian ini bertujuan mengakhiri kedinginan antara kedua belah pihak yang berbalah dan memberi Afrikaner kuasa membentuk [[kerajaan autonomi]] sendiri di [[Transvaal]] dan [[Orange Free State]] dalam koloni [[Empayar British]].
 
Antara lain, pihak British telah berjanji untuk memberi perlindungan terhad kepada bahasa [[Afrikaan]]. Mereka juga berjanji untuk menjaga hak [[ekonomi]] puak Afrikaner dan keselamatan harta bendahartabenda mereka. Puak Afrikaner pula bersetuju untuk setia kepada Raja England pada masa itu iaitu Raja [[Edward VII]].
 
Pihak British juga bersetuju untuk membayar £3 juta kepada pihak Afrikaner atas kerugian yang mereka alami. Sewaktu [[Perang Afrikaner]], sejumlah 28,000 askar British terkorban. Manakala bagi pihak [[Afrikaner]], 4000 askarnya terbunuh, dan ia tidak termasuk 20,000 orang awam yang mati dalam [[kem tahanan]]. Beribu-ribu kaum kulit kulit hitam juga telah terbunuh di kem tahanan British.
Baris 8 ⟶ 7:
Perjanjian ini telah membawa keamanan dan persatuan secara politik di Afrika Selatan. Namun pihak [[Afrikaner]] masih berdendam dan menyisihkan diri mereka daripada bangsa British.
 
[[Kategori:Vereeniging]]
[[Kategori:Perang Boer Kedua]]
 
[[en:Treaty of Vereeniging]]