Ismailiyah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
GhalyBot (bincang | sumb.)
Zamwan (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Ismailiyah''' ([[bahasa Arab]]: '''الإسماعيليون''' ''al-Ismā'īliyyūn''; [[bahasa Urdu]]: '''اسماعیلی''' ''Ismā'īlī'', [[bahasa PersiaParsi]]: '''اسماعیلیان''' ''Esmā'īliyān'') adalah [[mazhab]] dengan jumlah penganut kedua terbesar dalam Islam [[Syi'ah]], setelah mazhab [[Dua Belas Imam]] (''Ithna 'Asyariah''). Sebutan Ismailiyah diperoleh pengikut mazhab ini kerana penerimaan mereka ke atas [[Imamah|keimaman]] [[Isma'il bin Ja'far]] sebagai pewaris dari [[Ja'far ash-Shadiq]]. Pengikut mazhab Ithna 'Asyariah, di lain pihak menerima [[Musa al-Kadzim]] sebagai [[Imam (Islam)|Imam]] mereka. Baik Ismailiyah mahupun Ithna 'Asyariah sama-sama menerima keenam enam Imam Syi'ah terdahulu, sehingga memiliki banyak persamaan pandangan atas sejarah awal mazhabnya.
 
[[Teologi]] Ismailiyah pernah menjadi yang terbesar di antara mazhab-mazhab Islam Syi'ah, dan mencapai puncak kekuasaan politiknya pada masa kekuasaan [[Kerajaan Fatimiyyah|Bani Fatimiyah]] pada [[abad ke-10]] sampai dengan [[abad ke-12|ke-12]] [[Masihi]].
Baris 6:
 
Meskipun terdapat beberapa kelompok pecahan dalam Ismailiyah, sekarang istilah ini umumnya digunakan untuk menyebut komuniti [[Nizari]]. Mereka adalah pengikut dari [[Aga Khan]], yang merupakan kelompok Ismailiyah dengan jumlah penganut terbesar. Di antara kelompok-kelompok yang ada memang terdapat perbezaan dalam hal kebiasaan ibadah lahiriah, akan tetapi umumnya secara teologi spiritual tetap sesuai dengan kepercayaan imam-imam awal Ismailiyah. Kaum penganut Ismailiyah umumnya dapat ditemui di [[India]], [[Pakistan]], [[Suriah]], [[Lebanon]], [[Israel]], [[Arab Saudi]], [[Yaman]], [[China]], [[Jordan]], [[Uzbekistan]], [[Tajikistan]], [[Afghanistan]], [[Afrika Timur]], dan [[Afrika Selatan]]. Pada beberapa tahun terakhir, sebagian diantara mereka juga berimigrasi ke [[Eropah]], [[Australia]], [[New Zealand]], dan [[Amerika Utara]].
 
==Pautan luar==
* [http://www.theismaili.org Official Website of the Nizari Ismaili Muslim Community]
* [http://www.iis.ac.uk Official Website of the Institute of Ismaili Studies]
* [http://www.akdn.org Official Website of the Aga Khan Development Network]
 
[[Kategori:Syiah]]