Jenayah komputer: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Khairul Khalid (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Jenayah komputer''' merujuk kepada penyalahgunaan peralatan komputer bagi merosakkan, mencuri, atau mengubah data dalam [[komputer]] bagi tujuan tertentu. Jenayah komputer sukar dibuktikan atau dikesan disebabkan kehilangan data atau penyalinan data berlaku secara maya dan tidak dapat dibuktikan secara fizikal.
 
Selain itu jenayah komputer juga berbeza antara satu kawasan ke kawasan lain. Tambahan lagi, perkembangan perhubungan data antarabangsa terutama sekali [[internet]] telah menyebabkan tugas polis menjadi semakin sukar.
Jenayah komputer sukar dibuktikan atau dikesan disebabkan kehilangan data atau penyalinan data berlaku secara maya dan tidak dapat dibuktikan secara fizikal.
 
Contoh contoh jenayah komputer ialah:
Sebagai contoh, sekiranya seseorang penceroboh mencuri pengkalan data dari sesebuah organisasi, data asal masih tersimpan di dalam komputer orginasisasi tersebut. Penceroboh tersebut hanya menyalin data tersebut ke dalam [[cakera keras|cakera kerasnya]]. Oleh itu adakah penceroboh tersebut dianggap mencuri data dalam undang-undang biasa? Ini disebabkan data asal organisasi tersebut tidak pernah berubah, beralih atau hilang dari komputer kepunyaannya, hanya disalin. Dan bagaimana pula menafsirkan jumlah kerosakan kepada organisasi tersebut dalam nilai wang kerana tiada apa yang hilang kecuali sedikit masa komputer dan eletriknya.
* [[Penipuan (komputer)]] yang dilakukan dengan mengubah rekod rekod komputer.
* [[Spamming]]
* Memasuki atau mengubah program atau data tanpa kebenaran [[Pencerobohan (komputer)]].
* [[Industrial espionage]]
* [[Menghasil dan menyebarkan [[virus komputer]]
* [[Teknik Salami]] iaitu perbuatan mencuri wang berulang kali pada kuantiti yang sangat kecil.
* [[Pintu Trojan]]
* [[Cetak Rompak]]
 
== Pautan luar ==
Semua itu menyebabkan pengubalan undang-undang siber di Malaysia. Bagaimanapun, ini hanya menangani sebahagian kecil masalah sahaja disebabkan kebanyakan pencerobohan ini berpengkalan di luar negara, oleh itu tidak tertakluk dengan undang-undang sesebuah negara. Sebagai contoh, seorang penceroboh yang tinggal di [[Amerika Syarikat]] yang menceroboh pengkalan data sebuah syarikat [[Malaysia yang tersimpan di [[Hong Kong]]. Adakah penceroboh itu akan didakwa di bawah undang-undang [[Malaysia]], [[Hong Kong]] atau [[Amerika Syarikat]]?
* [http://www.geocities.com/amber2y2k/jenayahpc.htm Jenayah komputer.]
 
* [http://www.police.nsw.gov.au/crimestoppers/detail.cfm?ObjectID=29&Section=education Pengenalan kepada Jenayah Komputer]
 
[http://www.geocities.com/amber2y2k/jenayahpc.htm Jenayah komputer.]