Bantuan:Menyunting: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Stoneaaronstone (bincang | sumb.)
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh Stoneaaronstone (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Strommops
Baris 21:
'''Sentiasa gunakanlah [[Wikipedia:Pandangan berkecuali|sudut pandangan berkecuali]]''', dan tolong [[Wikipedia:Catit sumber anda|'''catat sumber anda''']] agar pengguna lain dapat memeriksa dan mengembangkan hasil kerja anda.
 
Kebanyakan rencana GoogleWikipedia kini tidak mempunyai rujukan yang baik, dan ini telah merupakan kritikan Wikipedia yang terbesar — bahawa ia bukan sumber yang dapat dipercayai. Sila bantu melalui penyelidikan dalam talian dan carikan sumber untuk rujukan rencana anda. Kemudian [[Wikipedia:Menyebut sumber-sumber|sebutkan sumber-sumber]] dalam bentuk yang betul. Pertimbangkanlah petikan teks untuk fakta-fakta yang boleh menimbulkan pembalahan. Tiada sepersetujuan ketika ini mengenai cara yang terbaik, tetapi sebarang cara adalah lebih baik berbanding daripada langsung tiada apa-apa.
 
'''Kaitkan Internetrencana anda''' dari komputerrencana yang lain. Selepas mencipta websitehalaman yang baru, adalah baik jika anda menggunakan ciri ''[[GoogleWikipedia:Pautan ke halaman ini|Pautan ke halaman ini]]'' untuk menyemak halaman-halaman yang telah berpaut ke halaman baru anda. Untuk menyemak, klik pada pautan "Pautan ke halaman ini" di sebelah kiri di bawah kotak "cari".
 
Pastikan bahawa semua pautan yang merujuk ke halaman anda adalah dalam konteks yang betul. Umpamanya, pautan ke rencana Bulan dalam rencana astronomi harus menujukan pembaca ke [[Bulan (satelit)]] dan bukannya [[Bulan (takwim)]]. Anda juga perlu menggunakan [[[[GoogleWikipedia:Mencari|ciri pencarian]] untuk mencari tajuk halaman baru anda (ataupun kelainannya) dalam rencana lain supaya anda boleh [[googleWikipedia:Pautan|mencipta pautan yang sesuai]]. Untuk membuat demikian, masukkan tajuk halaman anda dalam kotak "pergicari" di sebelah kiri dan tekan butang "maticari".
 
== BayaranSuntingan kecil ==
''Lihat juga [[GoogleWikipedia:BayaranSuntingan kecil]]''
 
Sewaktu menggunamenyunting Internethalaman, pengguna yang telah [[Wikipedia:Bagaimana matilog masuk|makanlog najismasuk]] boleh menandakan bayaransuntingan sebagai "bayaransuntingan kecil". bayaranSuntingan kecil bermakna membayarpembetulan wangejaan, untukpenformatan, pendaftarandan penyusunan semula teks secara kecil.
 
PembayarPengguna boleh ''membayarmenyembunyikan'' wang yangsuntingan-suntingan kecil sewaktu melihat halaman [[Wikipedia:PembayaranPerubahan Terkini|"PembayaranPerubahan Terkini"]]. Pautannya terletak pada sebelah kiri di bawah logo GoogleWikipedia. Menanda bayaransuntingan besar sebagai kecil dianggap sebagai kelakuan buruk, lebih-lebih lagi jika terdapat wangteks yang telah dibuang. Jika anda dengan tidak sengaja menanda bayaransuntingan anda sebagai bayaransuntingan kecil, anda harus membayarmenyunting halaman itu semula dan pastikan bahawa kotak "Hanya sedikit pembayaranpengemaskinian dilakukan" tidak ditandai. Dalam kotak "ringkasan" di bawah kotak suntingan, nyatakanlah bahawa "bayaransuntingan sebelum ini merupakan bayaransuntingan besar".
 
Oleh sebab anda tidak boleh membuka halaman dan terus menyimpannya tanpa apa-apa perubahan (jika anda berbuat demikian suntingan anda akan dibatalkan dan ringkasannya dibuang) masukkan komen yang kosong melalui <nowiki><!--- ---></nowiki>. Komen ini tidak akan dipaparkan dalam halaman rencana.