Momok Tasmania: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Mencipta laman baru dengan kandungan '{{Taxobox | name = Tasmanian Devil<ref name=MSW3>{{MSW3 Groves|pages=28}}</ref> | status = VU | status_system = EPBC | status_ref = <ref name="EPBC">Department...'
(Tiada perbezaan)

Semakan pada 12:23, 10 Jun 2010

Templat:Tasmanian Devil (Sarcophilus harrisii)adalah marsupialkarnivor yang kini hanya boleh didapati di wilayah pulau Tasmania di Australia. Ia merupakan satu-satunya anggota genus sarcophilus yang masih hidup. Ukurannya sama dengan seekor anjing kecil dengan badan berotot.haiwan ini merupakan marsupial karnivor terbesar.Ciri=ciri haiwan ini ialah bulu yang hitam, bau yang kuat apabila ketakutan,suara yang keras dan mengganggu dan sifat keibuan yang tinggi. Tasmanian Devil terkenal sebagai pemburu dan memakan sisa-sisa haiwan lain. walaupun dikenali dengan cara hidup solo, kadang-kadang ia makan bersama spesis sejenis.

Tasmanian Devil[1]
Tasmanian Devil jantan.
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Infrakelas:
Order:
Keluarga:
Subkeluarga:
Tribus:
Genus:
Spesies:
S. harrisii
Nama binomial
Sarcophilus harrisii
(Boitard, 1841)

Tasmanian Devil telah mula pupus 400 tahun sebelum peneroka eropah tiba pada 1788. Ia dburu sehingga 1941 kerana dianggap mengancam penternakan lembu.Pada 1941 haiwan ini secara rasmi dilindungi. Tetapi, penyakit tumor muka Tasmanian Devil telah menyebabkan kemusnahan drastik yang membawa kepada kepupusan. Pemerintah Tasmania telah banyak berusaha bagi mengurangi kesan penyakit ini.

  1. ^ Groves, Colin (16 November 2005). Wilson, D. E., dan Reeder, D. M. (ed.) (penyunting). Mammal Species of the World (ed. ke-3). Percetakan Universiti Johns Hopkins. m/s. 28. ISBN 0-801-88221-4.CS1 maint: multiple names: editors list (link) CS1 maint: extra text: editors list (link)
  2. ^ Department of Environment and Heritage. EPBC Act List of Threatened Fauna