Gallia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
PM Poon (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
PM Poon (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 3:
'''Gaul''' ([[bahasa Latin]]: '''Gallia''', [[bahasa Greek]]: '''[[Galatia]]''') ialah kawasan [[Eropah Barat]] yang kini diduduki oleh [[Itali]] utara, [[Perancis]], [[Belgium]], [[Switzerland]] barat, dan sebahagian [[Belanda]] dan [[Jerman]] di tebing barat Sungai [[Rhine]].
 
Dalam [[bahasa Inggeris]], perkataan ''Gaul'' juga merujuk kepada penduduk [[Celt]] di kawasan itu pada zaman kuno, tetapi orang Gaul tersebar luas di [[Eropah]] sesampai masa Rom, dan bertutur dalam [[bahasa Gaul]] (bahasa terbitan daripada bahasa Celt yang awal). Selain daripada orang Gaul, terdapat juga orang-orang lain yang tinggal di wilayah yang kini merupakan [[Itali utara]] pada hari ini, umpamanya orang [[Lepontii]] yang menetap di lereng selatan [[Itali|Pergunungan Alp Itali]], [[Raetia]].
 
Orang-orang Gaul di bawah [[Brennus]] [[Perang Allia (390 SM)|menjarah Rom]] pada sekitar [[390 SM]]. Di dunia [[Tamadun Aegia|Aegia]], satu [[penghijrahan]] yang besar termuncul di [[Thrace]] di utara [[Greece]] pada [[281 SM]]. [[Brennus]], satu lagi ketua Gaul yang mengetuai sepasukan tentera yang besar untuk mencemarkan [[Kuil Apollo]], berpatah balik pada saat-saat terakhir — beliau dikatakan menjadi bimbang disebabkan petanda-petanda [[guruh]] dan [[kilat]]. Pada waktu yang sama, sekumpulan penghijrah Celt yang terdiri darpadadaripada lebih kurang 10,000 pejuang, bersama-sama dengan keluarga dan [[abdi]] mereka, melalui Thrace. Tiga puak Gaul menyeberangi dari Thrace ke [[Asia Minor]] atas jemputan [[Nicomedes I dari Bithynia|Nicomedes I]], raja [[Bithynia]], yang memerlukan bantuan dalam perjuangan dinasti terhadap adiknya. Akhirnya, mereka menetap di [[Phrygia]] timur dan [[Cappadocia]] di [[Anatolia]] tengah, sebuah kawasan yang mulai dari saat itu dikenali sebagai ''[[Galatia]].''