Gentian optik: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Alistair (bincang | sumb.)
k Suntingan 60.50.198.109 dikembalikan ke versi terakhir oleh Yosri
Baris 39:
Hampir keseluruhan kelemahan ini telah diatasi atau dipingir dalam kegunaan semasa, dan sistem komunikasi kini hampir sentiasa menggunakan gentian optik. Kos mereka dalah lebih ekonomi berbanding kabel koaxial lama disebabkan pemancar dan penerima (laser dan fotodiodes) adalah lebih murah berbanding litar eletrik dengan keupayaan lebih tinggi. Kos penggandaan dalam sistem pemancar jarak jauh eletrik hampir tidak pratikal dalam komunikasi moden.
 
== Sejarah ==
 
Tesis PhD [[Charles Kao]] pada tahun 1966 menganggarkan bahawa gentian kaca memerlukan [[attenuasi]] kurang daripada 20 [[Desibel#Optik|dB]] per kilometer bagi menjadikannya berguna untuk perhubungan jarak jauh. Gentian optik berguna yang pertama telah direka pada tahun [[1970]] oleh para penyelidik Maurer, Keck, Schultz dan Zimar yang bekerja di bawah syarikat pembuat kaca Amerika [[Corning Glass Works]]. Mereka menghasilkan gentian yang mempunyai attenuasi optik per kilometer sebanyak 17 dB, dengan mendopkan kaca silika dengan titanium.
 
[[Telefon kabel merentasi lautan Atlantik]] yang diperbuat daripada gentian optik yang pertama adalah TAT-8, yang mula beroperasi pada tahun 1988.
 
== Lain-lain penggunaan gentian optik ==