Kaiser: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
PM Poon (bincang | sumb.)
PM Poon (bincang | sumb.)
Baris 20:
 
==Sejarah Jerman dan gelaran-gelaran sebelum itu==
Gaya empayar Rom dihidupkan semula buat pertama kali di alam Frank, hegemon Katolik Barat, oleh [[Charlemagne]] pada tahun [[800]] di alam Frank, hegemon Katolik Barat, dan oleh itu, menuntut kesamaan dengan [[Empayar Byzantine]] dan [[Kekhalifahan]] [[Islam|Muslim]]. Ketika empayar Charlemagne dibahagikan semula melalui pewarisan, gaya empayar Rom dikaitkan kepadadengan kemaharajaan ('Jerman') timur.
 
[[Maharaja-maharaja Roman Holy]] ([[962]] - [[1806]]) ("Pemerintahan Jerman Pertama" yang menjadi [[pemerintahan beraja yang dipilih]]) merujuk kepada diri sebagai ''Kaiser'', ketika menggabungkan gelaran empayar ini dengan gelaran "Raja Rom" (yanggelaran terakhir ini digunakan oleh pewaris yang dipilih sebelum dimahkotai); mereka memperlihatkan pemerintahan mereka sebagai pemerintahan [[Maharaja Rom]] berterusan dan oleh itu, menggunakan nama "Caesar" untuk membayangkan warisan yang disangka..
 
Pemerintah-pemerintah Empayar [[Austria-Hungary]] ([[1806]] - [[1918]]), dari dinasti Habsburg yang membekalkan semua [[Maharaja Roman Holy]] (walaupun masih dipilih secara rasmi) sejak [[1440]], juga menggunakan gelaran ''Kaiser''.
 
Dalam banyak [[bahasa]], termasuk [[bahasa Inggeris]], gelaran yang tidak diterjemahkan ini biasanya digunakan untuk maharaja-maharaja [[Empayar Jerman]] bersatu ("Pemerintahan Kedua"; ([[1871]] - [[1918]]) bersatuyang ("Pemerintahan[[Otto Kedua") yangvon Bismarck|Canselor Bismarck]] menggabungkan dengan mahir daripada dua peersekutanpersekutuan. yangPersekutuan-persekutuan ini merangkumi kebanyakan kerajaan (terutamanya yang kecil, dan yang digelarkan ''Kleinstaaterei'') yang membentukkan Jerman, dan yang merupakan teras bekas [[Empayar Roman Holy]]. Istilah ini khususnya dikaitkan dalam bahasa Inggeris dengan Kaiser terakhir, Wilhelm II.
 
Empayar Jerman mempunyai tiga Kaiser. Kesemuanya adalah daridaripada dinasti [[Hohenzollern]] yang telah memerintah kebanyakan Jerman sebagai raja [[PrussiaPrusia]], iaitu kuasa yang tunggal dari segi ketenteraan antara semua kerajaan kecil Jerman, sebelum naik takhta "Jerman" yang baru. Ketiga-tiga Kaiser Prusia ialah:
* [[Wilhelm I dari Jerman|Wilhelm I]] (1871 - [[1888]]);
* [[Friedrich III dari Jerman (Hohenzollern)|Friedrich III]] (1888) yang memerintah selama 99 hari;