Kaiser: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
PM Poon (bincang | sumb.)
PM Poon (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 20:
 
==Sejarah Jerman dan gelaran-gelaran sebelum itu==
Gaya empayarkemaharajaan Rom dihidupkan semula buat pertama kali oleh [[Charlemagne]] pada tahun [[800]] di alam Frank, hegemon Katolik Barat, dan oleh itu menuntut kesamaan dengan [[Empayar Byzantine]] dan [[Kekhalifahan]] [[Islam|Muslim]]. Ketika empayar Charlemagne dibahagikan semula melalui pewarisan, gaya empayarkemaharajaan Rom dikaitkan dengan kemaharajaan ('Jerman') timur.
 
[[Maharaja-maharaja Roman Holy]] ([[962]] - [[1806]]) ("Pemerintahan Jerman Pertama" yang menjadi [[pemerintahan beraja yang dipilih]]) merujuk kepada diri sebagai ''Kaiser'', ketika menggabungkan gelaran empayarkemaharajaan ini dengan gelaran "Raja Rom" (gelaran terakhir ini digunakan oleh pewaris sebelum dimahkotai); mereka memperlihatkan pemerintahan mereka sebagai pemerintahan [[Maharaja Rom]] berterusan dan oleh itu, menggunakan nama "Caesar" untuk membayangkan warisan yang disangka..
 
Pemerintah-pemerintah Empayar [[Austria-Hungary]] ([[1806]] - [[1918]]), dari dinasti Habsburg yang membekalkan semua [[Maharaja Roman Holy]] (walaupun masih dipilih secara rasmi) sejak [[1440]], juga menggunakan gelaran ''Kaiser''.