Krismas: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
→‎Karol: penambahbaikan
Baris 54:
[[Fail:Christmas Lisbon 2005 e.JPG|thumb|250px|Sebatang pokok Krismas gergasi di Lisbon, Portugal]]
 
KawsanKawasan sekitar bandaraya sentiasa berhiasdihias indah untuk menyambut Krismas, termasuk menggantung sepanduk, panji-panji dan lampu berwarna-warni pada dinding bangunan, tiang-tiang lampu, dan pokok-pokok di sekeliling bangunan. Banyak juga bandaraya besar juga yang meletakkan sebatangsepohon pokok Krismas di tempat-tempat awalmawam, seperti di [[Trafalgar Square]] di [[London]], [[Times Square]] di [[New York]] dan [[Martin Place]] di [[Sydney]]. Tidak lupa juga kegiatan amal untuk menyeru warga kota agar menyalurkan sumbangan kepada golongan yang kurang bernasib baik.
 
Waktu perniagaan kedai dan pusat beli-belah dilanjutkan sebelum hari Krismas agar paraorang pekerjaramai diberi lebih banyak masa untukbagi membeli juadah makanan dan hadiah-hadiah Krismas. Tingkap kedai sentiasa berhiaskandihias babak kelahiran Nabi IsaJesus, termasuk di gedung membeli-belah besar yang mampu menyediakan babak [[animasi]] untuk menghiburkan kanak-kanak. Gedung beli-belah besar juga menyediakan seorang pelakon watak [[Santa Claus]] yang duduk di atas takhtasinggahsana untuk mendengar permintaan kanak-kanak untukpada hari Krismas, di samping diambil gambar bersama pembeli-belahpara pengunjung.
 
[[Fail:Weihnachtsmarktindresden.jpg|thumb|left|250px|Pasar Krismas di [[Dresden]], [[Jerman]].]]
Perarakan, hiburan jalanan dan konsert Krismas juga diadakan di bandar raya. Sesetengah pekan mengadakan tradisi nyanyian karol oleh kumpulan koir dan persembahan penghibur ternama di dewan perbandaran atau di kawasan luar bangunan.
 
=== Sambutan seisi keluarga ===