Sungai Chao Phraya: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Luckas-bot (bincang | sumb.)
k bot menambah: sr:Чао Праја
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot mengubah: ko:차오프라야 강; perubahan kosmetik
Baris 2:
 
== Etimologi ==
Peta-peta yang dilukis ahli pelayaran [[Eropah]] menamakan [[sungai]] ini sebagai Mae Nam. Me bermaksud [[emak]]. Nam bermaksud [[air]]. Istilah Chao Phraya bermaksud Sungai [[Raja]] atau sungai milik [[Tuhan]].
 
== Geografi ==
Hulu sungai Chao Phraya iaitu [[Sungai Ping]] dan [[Sungai Nam]] berpunca dari wilayah [[Nakhon Sawan]] (Pak Nama Pho). Panjangnya 372 kilometer, lurus dan deras di hulu. Sampai di hilir membentuk [[delta]] sungai, [[terusan]] malah hampir membentuk [[tasik ladam]]. Kota [[Bangkok]] terletak 35 kilometer di utara [[Teluk Thailand]]. [[Air pasang]] di Teluk Thailand dan hujan raksasa semasa [[iklim monsun tropika]] menyebabkan Bangkok [[banjir]]. Banjir besar berlaku pada 1942, 1983 dan 1995.
 
Terdapat 3000 [[empangan]] sungai di seluruh Thailand yang dibina sejak tahun 1950-an lagi bagi mengatasi masalah banjir di selatan Thailand terutamanya di [[Bangkok]]. Empangan ini mempunyai pelbagai fungsi iaitu sebagai [[janakuasa elektrik]], bekasan air minuman dan pengairan sawah-sawah pagi.
Baris 25:
 
== Pengangkutan ==
Pengangkutan sangat penting di sepanjang sungai dan terusan. Pihak kerajaan dan swasta menyediakan bot penambang yang dikendalikan oleh Chao Phraya Express Boat, Bangkok Boat Express Lines, dan Sathon-Klong Toei Express Boat. Terdapat 15 buah syarikat bot beroperasi dengan cekap, murah dan pantas untuk bergerak dari destinasi ke satu destinasi sambil menikmati keindahan sepanjang sungai.
 
== Cawangan sungai ==
{{utama|Senarai cawangan Sungai Chao Phraya}}
Terdapat banyak cawangan dan ranting sungai berkaitan dengan Sungai Chao Phraya. Antaranya ialah [[Sungai Pa Sak]], [[Sungai Sakae Krang]], [[Sungao Nan]], [[Sungai Yom]], [[Sungai Ping]], [[Sungai Wang]] dan [[Sungai Ta Chin]]. Lembangan sungai memnbentuk pola ranting pokok. Sungai-sungai ini juga menjadi sempadan antara negara dan antara daerah dan antara mukim-mukim di Thailand.
 
== Tadahan hujan ==
Baris 35:
 
== Delta Chao Phraya ==
Sungai Chao Phraya dan [[Sungai Tha Chin]] terletak sebelah menyebelah, mengalir ke [[Teluk Thailand]]. Kawasan ini banyak pulau-pulau akibat pembentukan terusan (khlong). Mendapan tanah liat [[aluvium]] dari hulu menyebabkan tanahnya subur untuk ditanam dengan padi sawah. Padi sawah yang dikeluarkan oleh petani Thailand terkenal bermutu tinggi, sedap, bera , bersaiz panjang dan wangi. Oleh itu Thailand mampu mengeksport padi ke seluruh dunia terutama ke [[Malaysia]] dan [[Singapura]].
 
[[Kategori:Sungai di Thailand|Chao Phraya]]
Baris 50:
[[eu:Chao Phraya]]
[[fr:Chao Phraya]]
[[ko:짜오프라야차오프라야 강]]
[[it:Chao Phraya]]
[[lt:Menam Čao Praja]]