Kaiser: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
PM Poon (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Aurora (bincang | sumb.)
kemaskini
Baris 1:
{{otheruses}}
 
'''Kaiser''' ialah gelaran di [[Jerman]] yang bermaksud [[Maharaja]].
 
 
==Sejarah kata dan terjemahan==
"Kaiser" berasal daripada gelaran [[Rom kuno|Rom]] untuk [[Caesar (gelaran)|Caesar]] ([[fonetik]] [[bahasa Jerman]] untuk caesar: c=k ,a, e=i, s, a=e, r) yang serupa dengan gelaran [[bahasa Slavik|Slavik]] untuk [[Tsar]]. Gelaran ini adalan gelaran [[raja]] yang tertinggi, dan adalah setaraf dengan [[padishah]].
 
Dalam [[bahasa Jerman]], perkataan ini juga digunakan sebagai nama generik yang sama sahaja setara dengan ''[[maharaja]]''. Umpamanya, ahli-ahli sejarah yang bertutur dalam bahasa Jerman merujuk kepada maharaja [[China]] sebagai ''Chinesischer Kaiser.'' Gelaran seketurunan yang sebunyi digunakan dengan cara yang serupa dengan bahasa-[[bahasa Germanik]]; sama juga dengan bahasa-bahasa yang meminjamkan istilah ini daripada bahasa Jerman, terutamanya [[bahasa Baltik]] dan [[bahasa Slav|Slav]]. Umpamanya:
* ''Kejser'' dalam [[bahasa Denmark]];
* ''Keizer'' dalam [[bahasa Belanda]];
Baris 17 ⟶ 16:
[[Bahasa Ibrani]] juga menggunakan perkataan yang sama ("Keisar", bahasa Ibrani קיסר) walaupun bagi kes ini, istilahnya tidak berasal melalui bahasa Jerman tetapi datang terus daripada [[bahasa Latin]] pada zaman Rom sendiri.
 
Sebagai perbandingan, bagi kebanyakan [[perbendaharaan kata]] [[Linguistik RomansRoman|RomansRoman]] dan cabang-cabangnya, termasuk [[bahasa Inggeris]], istilahnya untuk "maharaja" (''emperor'') berasal daripada [[bahasa Latin]], ''[[imperator]].''
 
== Sejarah Jerman dan gelaran-gelaran sebelumterdahulu itu==
Gaya kemaharajaan Rom dihidupkan semula buat pertama kali oleh [[Charlemagne]] pada tahun [[800]] di alam Frank, hegemon Katolik Barat, dan oleh itu menuntut kesamaan dengan [[Empayar Byzantine]] dan [[Kekhalifahan]] [[Islam|Muslim]]. Ketika empayar Charlemagne dibahagikan semula melalui pewarisan, gaya kemaharajaan Rom dikaitkan dengan kemaharajaan ('Jerman') timur.
 
[[Maharaja-maharaja Roman Holy]] ([[962]] - [[1806]]) ("Pemerintahan Jerman Pertama" yang menjadi [[pemerintahan beraja yang dipilih]]) merujuk kepada diri sebagai ''Kaiser'', ketika menggabungkan gelaran kemaharajaan ini dengan gelaran "Raja Rom" (gelaran terakhir ini digunakan oleh pewaris sebelum dimahkotaidimahkotakan); mereka memperlihatkan pemerintahan mereka sebagai pemerintahan [[Maharaja Rom]] berterusan dan oleh itu, menggunakan nama "Caesar" untuk membayangkan warisan yang disangkadikatakan..
 
Pemerintah-pemerintah Empayar [[Austria-Hungary]] ([[1806]] - [[1918]]), dari dinasti Habsburg yang membekalkan semua [[Maharaja Roman Holy]] (walaupun masih dipilih secara rasmi) sejak [[1440]], juga menggunakan gelaran ''Kaiser''.
Baris 31 ⟶ 30:
* [[Wilhelm I dari Jerman|Wilhelm I]] (1871 - [[1888]]);
* [[Friedrich III dari Jerman (Hohenzollern)|Friedrich III]] (1888) yang memerintah selama 99 hari;
* [[Wilhelm II dari Jerman|Wilhelm II]] (1888 - 1918) yang pemerintahan berajanya di Jerman bertamattamat selepas akhir [[Perang Dunia I]].
 
==Lihat juga==