Dinar emas: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Aurora (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 115.132.61.42 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Smim90
Baris 1:
'''Dinar emas''' merupakan [[mata wang]] berasaskan [[emas]] yang dicadangkan digunakan di seluruh dunia terutama di negara-negara Islam.
Rujukan Dinar Emas yang bermanfaat silalah ke * [http://www.dinar-emas.com Dinar-Emas.COM]
 
'''Dinar emas''' merupakan [[mata wang]] berasaskan [[emas]] yang dicadangkan digunakan di seluruh dunia terutama di negara-negara Islam. Istilah ini dipilih kerana berteraskan mata wang [[Islam]] yang pernah digunakan di negara [[Madinah al-Munawwarah]] pada zaman [[Nabi]] [[Muhammad]] lagi, iaitu [[dinar]]. Dinar emas telah diperluaskan lagi pada zaman [[Khulafa Al Rasyidin]] yang tersebar dari [[Afrika Utara]], [[Andalusia]] hinggalah ke [[Bukhara]], [[Delhi]] dan [[Asia Tenggara]] kemudiannya.
Dinar emas telah diperluaskan lagi pada zaman [[Khulafa Al Rasyidin]] yang tersebar dari [[Afrika Utara]],
[[Andalusia]] hinggalah ke [[Bukhara]], [[Delhi]] dan [[Asia Tenggara]] kemudiannya.
 
Dr [[Mahathir bin Mohamad]] semasa menjadi [[Perdana Menteri Malaysia]] telah melihat kebaikan dinar emas untuk digunakan sebagai wang seragam dan sama nilai sejak [[2003]] lagi. Tetapi pada ketika gagasan ini agak baru, di pandang remeh dan dilihat sebagai saingan dan meniru [[euro]] dolar di [[Eropah]].
Tetapi pada ketika gagasan ini agak baru,
di pandang remeh dan dilihat sebagai saingan dan meniru [[euro]] dolar di [[Eropah]].
 
Dinar emas disasarkan kepada negara-negara Islam yang menyertai [[OIC]]. Dinar emas diharap menjadi [[mekanisme]] [[pasaran global]] yang dapat mengatasi masalah [[penyangak mata wang]] yang berleluasa di setiap [[pasaran saham]]. Negara-negara Islam yang banyak mengeksport [[petroleum]] diharap dapat menjayakan wawasan murni yang pernah digunakan oleh [[Rasulullah]].
Dinar emas disasarkan kepada negara-negara Islam yang menyertai [[OIC]].
Dinar emas diharap menjadi [[mekanisme]] [[pasaran global]] yang dapat mengatasi masalah [[penyangak mata wang]] yang berleluasa di setiap [[pasaran saham]].
Negara-negara Islam yang banyak mengeksport [[petroleum]] diharap dapat menjayakan wawasan murni yang pernah digunakan oleh [[Rasulullah]].
 
[[Republik Turki]] yang diketuai [[Mustafa Kamal Ataturk]] telah membatalkan penggunaan dinar emas sebagai mata wang dan menukarnya dengan [[syiling]] dari barat pada [[1924]].
 
 
 
==Dalam Al Quran dan Hadis==
Baris 91 ⟶ 83:
 
==Rujukan==
* [http://www.dinar-emas.com Dinar-Emas.COM]
* [http://www.husammusa.com/modules/news/article.php?storyid=143 Nik Aziz Nik Mat]
* [http://www.islamicmint.com.my/ Islamic Mint]
* [http://www.publicdinar.com/malay/component/option,com_frontpage/Itemid,1/]
 
[[Kategori:Emas]]