Gong: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Membatalkan semakan 1170285 oleh 118.101.211.63 (Perbincangan)
Arif doudo (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 2:
[[Fail:Traditional_indonesian_instruments04.jpg|thumb|250px|Koleksi gong yang digunakan untuk gamelan]]
 
'''Gong''' merupakan sejenis [[alat muzik|peralatan muzik]] 'idiophone' [[Melayu]] yang silam yang berasal dari [[Asia Timur SelatanTenggara]]. Gong telah wujud semenjak zaman gangsa lagi dari Yunan. Gong juga dimainkan bagi mengiringi permainan [[wayang kulit]] di [[Indonesia]]. Gong merupakan alatan penting yang berperanan sebagai bunyi tulang belakang dalam essemble persembahan muzik [[gamelan]].
 
Gong terdiri daripada pelbagai saiz untuk menghasilkan bunyi yang berbeza setiap satunya dan dimainkan bersama-sama mengikut rentak lagu. Kebiasannya, 1 atau 2 drum turut dimainkan serentak untuk mempelbagaikan irama muzik yang lebih unik. Gong telah banyak dijumpai di seluruh semenanjung [[Indochina]] dan kepulauan [[MalaysiaNusantara]] sebagaiebagai alat utama dalam upacara khas dan persembahan muzik tradisional.
 
Alat ini terjamin berkualiti tinggi kerana cara penbuatannya adalah sukar dan memerlukan kos yang agak tinggi. Alat ini diimport dari [[Indonesia]], [[Filipina]]terutama dandari [[BruneiJawa]]. Gong tempatan mempunyai 'shallow rims' dan 'small boss'. Melodi yang dihasilkan adalah untuk memberi isyarat pada permulaan dan penghabisan sesuatu lagu.
 
Semasa pemerintahan sultankerajaan-sultankerajaan Melayu[[Nusantara]] dahulu, gong kecil atau [[canang]] akan dikandar oleh pesuruh raja yang akan berkeliling kampong-kampong bagi menyebarkan berita. Gong akan dicanang bagi mengumpulkan penduduk kampung dan titah raja akan dibacakan oleh pesuruh raja. Gong juga banyak di pulau [[jawa]]
 
== Lihat juga ==