Angklung: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Aurora (bincang | sumb.)
kemas
Baris 1:
[[ImejFail:YosriAngklong2.jpg|thumb|right|Set angklong lengkap yang boleh dimainkan oleh seorang pemain sahaja]]
 
'''Angklung''' merupakan sejenis [[alat muzik]] yang diperbuat daripada [[buluh]] dalam kategori idiofon. Ia lazimnya terdiri dari dua hingga empat tiub yang diikat pada rangka yang dikenali sebagai 'ancak'. Angklung biasanya digetarkan agar ia berlaga antara dua bahagian. Angklung tidak dipukul tetapi ia menghasilkan bunyi apabila kedua bahagian alat muzik ini berlaga ketika ia digetarkan.
 
== Asal-usul Angklungangklung ==
Muzik Angklung bermula dari [[Jawa Barat]], [[Indonesia]]. Alat muzik ini merupakan alat muzik perkembangan dari [[calung]], diciptamula sebagai muzik persembahan untuk [[Dewi Sri]], yakni dewi hal-ehwal percucuk tanaman. Muzik ini digunakan pula dalam usaha menjana kemerdekaan [[Indonesia]] sebagai muzik penyemangat khalayak ramai untuk mendukung usaha berkait.
Pada 1908, terdapat pengiriman duta kebudayaan{{fact}} yang menyebarluaskan muzik ini ke [[Thailand]], saat pula boleh meluas ke [[Asia Tenggara]] termasuk [[Malaysia]] dan [[Singapore]]
 
Pada 1908, terdapat pengiriman duta kebudayaan{{fact}} yang menyebarluaskan muzik ini ke [[Thailand]], saat pula boleh meluas ke [[Asia Tenggara]] termasuk [[Malaysia]] dan [[SingaporeSingapura]].
== Macam-Macam Angklung ==
 
== Macam-Macammacam Angklungangklung ==
* Angklung Kanekes, muzik khas suku kaum [[Baduy]], [[Banten]]
* Angklung Dogdog Lojor, muzik khas [[Sukabumi]], [[Jawa Barat]]
* Angklung Gubrag, muzik khas [[Bogor]], [[Jawa Barat]]
* Angklung Badeng, muzik khas [[Garut]], [[Jawa Barat]]
* Angklung Buncis, muzik khas [[Bandung]], [[Jawa Barat]]
 
== Permainan ==
Baris 19 ⟶ 20:
Kedua tiub disuaikan berbeza satu oktaf setiap satu (tiga tiub boleh membentuk dua oktaf atau satu kord). Apabila digetarkan, gegaran tibu menghentam dasar dan menghasilkan nada. Disebabkan setiap alat hanya menghasilkan satu nada, ia memerlukan sekumpulan angklung bagi menghasilkan irama yang lengkap.
 
[[FileFail:COLLECTIE_TROPENMUSEUM_Jonge_angklungspelers_West-Java_TMnr_10017867.jpg|thumb|Angklung sedang dimainkan oleh kanak-kanak [[Jawa Barat]] pada tahun 1918.]]
 
== Rujukan ==
{{reflist}}
* [http://angklung-web-institute.com/ Angklung Web Institute, Bandung , Indonesia]
 
[[Kategori:Alat muzik Indonesia]]