Sepakan penalti: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Idioma-bot (bincang | sumb.)
k bot menambah: lt:11 m baudinys membuang: vi:Đá phạt đền
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot mengubah: lt:11 metrų baudinys; perubahan kosmetik
Baris 3:
Sepakan penalti yang sama turut dilakukan dalam satu pertandingan untuk menentukan pemenang apabila perlawanan berkesudahan dengan keputusan seri. Meskipun mempunyai prosedur yang sama, secara teknikalnya sepakan tersebut bukan seperti sepakan penalti dalam perlawanan biasa kerana mempunyai peraturan yang berbeza.
 
== Penganugerahan penalti ==
Sepakan penalti akan dihadiahkan kepada pemain lawan sekiranya pemain yang bertahan melakukan kesalahan keatas pemain lawan atau menyentuh bola secara sengaja atau tidak sengaja didalam kawasan kotak penalti.
 
Pengadil akan meniupkan wisel dan menunjuk ke arah penanda penalti sebagai tanda penganugerahan sepakan penalti.
 
== Prosedur ==
Penalti akan diambil dari penanda penalti iaitu bulatan berwarna putih yang jaraknya 12 ela (11 meter) daripada gawang. Pemain yang mengambil sepakan penalti hendaklah dikenalpasti oleh pengadil.
 
Baris 19:
Sekiranya bola berjaya diselamatkan penjaga gol terlantun atau terkena palang atau tiang, gol yang berjaya dijaringkan tidak dikira sebagai gol dari sepakan penalti.
 
== Strategi menyelamatkan sepakan penalti ==
Menyelamatkan sepakan penalti merupakan tugas yang berat untuk [[Penjaga gol (bola sepak)|penjaga gol]]. Oleh kerana jarak sepakan penalti yang diambil terlalu dekat dengan gawang, masa yang diperlukan untuk bertindak balas terhadap sepakan yang dilakukan pihak lawan sangat sedikit. Kerana itulah terdapat beberapa penjaga gol yang bertindak awal sebelum bola ditendang. Penjaga gol juga perlu meramal kemana hala tuju sepakan. Terdapat juga penjaga gol yang membaca pergerakan lawan.
 
Baris 28:
Ada juga penjaga gol yang melengah-lengahlkan masa dengan membersihkan kasut, meminta kepastian daripada pengadil tentang kedudukan bola atau beberapa lagi taktik untuk melengahkan permainan. Tetapi taktik ini boleh menyebabkan penjaga gol mendapat amaran dan kad kuning kerana melengahkan masa.
 
== Pautan luar ==
* [http://www.fifa.com/classicfootball/history/law/summary.html History of Laws of the Game - From 1863 to the Present Day] {{en icon}}
 
Baris 57:
[[ku:Penalty shootout]]
[[lv:11 metru soda sitiens]]
[[lt:11 mmetrų baudinys]]
[[hu:Tizenegyes]]
[[nl:Strafschop (voetbal)]]