Besi berani: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot menambah: pa:ਚੁੰਬਕ
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot menambah: sh:Magnet; perubahan kosmetik
Baris 1:
[[ImejFail:Magnet.jpg|thumb]]
 
'''Magnet''' ialah sejenis [[logam]] yang juga dikenali dengan nama '''besi berani'''. Magnet mempunyai [[medan magnet]] dan dapat menarik butir-butir besi lain ke arahnya. Perkataan magnet berasal dari bahasa Greek ''"magnítis líthos" (μαγνήτης λίθος)'' yang bererti “batu magnesia”. Ini adalah kerana magnet mula-mula dijumpai di suatu daerah Asia kecil bernama Magnesia. Suatu keunikan yang ada pada magnet ini ialah apabila magnet itu digantung, arah yang ditunjukkannya ialah [[utara]]-[[selatan]].
Baris 14:
* Mikrofon dan pembesar suara menggunakan kombinasi magnet kekal dan elektromagnet.
 
* Media rakaman magnetik: Tape [[VHS]] biasa sebenarnya mengandungi golongan tape bermagnet. Maklumat yang menghasilkan video dan bunyi dikodkan pada lapisan bermagnet pada tape. Ini merupakan sebab magnet akan memusnahkan maklumat dalam tape jenis ini. Keset audio kompak juga bergantung kepada tape bermagnet.
 
* [[kad kredit]], [[kad debit]], dan kad [[Mesin Teller Automatik|ATM]] : Kesemua kad ini mempunyai jalur bermagnet pada sisi. Jalur ini mengandungi maklumat yang diperlukan bagi menghubungi institusi kewangan persendirian dan menghubungkan dengan akaun mereka.
 
* magnet pada peti sejuk memastikan pintu peti sejuk kedap udara, dengan itu mengelakkan pembaziran tenaga.
 
* Common [[television]]s and [[computer monitor]]s: The vast majority of TV's and computer screens rely in part on an electromagnet to generate an image--see the article on [[cathode ray tube]]s for more information. [[Plasma screen]]s and [[LCD]]s rely on different technology entirely.
 
* [[Pembesar suara]] dan [[mikrophon]]: Pembesar suara sebenarnya adalah gabungan magnet kekal dan elektromagnet. Pembesar suara pada asasnya peranti yang menukar tenaga eletrik (isyarat) kepada tenaga mekanikal (bunyi). Elektromagnet membawa isyarat, yang menghasilkan perubahan medan megnet dan menarik medan yang terdapat pada magnet kekal. Pergerakan penarikan dan penolakan menggerakkan kon, yang menghasilkan bunyi. Kebanyakan pembesar suara bergantung kepad teknologi ini, tetapi terdapat juga yang menggunakan konsep yang berlainan. Mikrophon piawaian berasaskan kepada konsep yang sama, tetapi menyongsang. Mikrophon mempunyai kon atau selaput yang terlekat kepada gelongan wayar. Gelung itu terletak dalam megnet berbentuk khas. Apabila bunyi mengegarkan selaput, gelung itu turut bergetar dan menghasilkan voltage apabila ia melalui medan magnet (lihat [[hukum Lenz]] ). Voltage dalam wayar ini sekarang adalah isyarat eletrik yang mewakili bunyi asal.
 
* [[Motor eletrik]] dan generator: Motor eletrik (seperti mana pembesar suara) bergantung kepada gabungan eletromagnet dan magnet kekal, dan sepertimana pembesar suara, menukar tenaga eletrik kepada tenaga mekanikal. Generator bertindak menyongsang: Ia menukar tenaga mekanikal kepada tenaga eletrik.
 
* [[Transformer]]: Transformer merupakan peranti yang menukar tenaga eletrik antara dua peranti yang ''terpisah'' secara eletrik melalui penyambung magnet.
 
* [[chuck]]: Chuck digunakan di dalam kerja logam bagi memegang objek. Sekiranya objek ini boleh dipegang menggunakan magnet kemudian [[chuck (engineering)#Magnetic|permanent or electromagnetic chuck]] mungkin digunakan. Magnet juga digunakan apabila ciri-ciri mereka berguna, contoh: Tapak megnet atau pemegang bermagnet
 
== Daya magnet ==
Baris 38:
:F merupakan daya (unit SI: [[newton]])
:m merupakan kekuatan kutub (unit SI: [[weber (Wb)|weber]])
:μμ merupakan kebolehtelapan (''permeability'') medium (unit SI: [[tesla (unit)|tesla]] [[meter]] per [[ampere]])
:r merupakan jarak antara dua magnet (unit SI: meter).
 
Baris 94:
[[sl:Magnet]]
[[sr:Магнет]]
[[sh:Magnet]]
[[fi:Magneetti]]
[[sv:Magnet]]