Vasco da Gama: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
RedBot (bincang | sumb.)
k bot menambah: mwl:Vasco da Gama
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot menambah: oc:Vasco da Gama; perubahan kosmetik
Baris 10:
| death_place = [[Kochi (India)|Kochi, India]]}}
 
'''Vasco da Gama''' (kk. [[1469]]—24—24 Disember 1524) ialah [[Sejarah Portugis|penjelajah Portugis]] yang merupakan orang pertama belayar secara langsung dari [[Eropah]] ke [[India]].
<br /><br />
 
== Kehidupan ==
Semenjak awal [[abad ke-15]], sekolah [[ilmu pandu arah]] [[Henry si Ahli Pelayaran]] telah mengembangkan pengetahuan Portugis mengenai pesisiran [[Afrika]]. Semenjak 1460an, matlamat untuk mengelilingi bahagian selatan semenanjung dan mendapatkan laluan lebih mudah kekayaan [[India]] (terutamanya [[lada hitam]] dan [[rempah]] lain-lain) melalui laluan laut yang lebih boleh diharap berbanding laluan darat yang lebih mahal dan berbahaya.
 
Da Gama dilahirkan di [[Sines]]. Dia hampir mencecah 30 tahun ketika rancangan jangka panjang ini membuahkan hasil. [[Bartolomeu Dias]] telah pulang dari mengelilingi [[Tanjung Harapan]] dan mengembara sejauh [[Sungai Fish]] di [[Afrika Selatan]] moden, sementara [[Pero da Covilhã]] di India telah menjelajah jauh ke arah selatan yang mengasingkan antara dua subbenua dan akhir penjelajahan. Ia hanya tinggal bagi dua bahagian dirangkaikan sebagai satu perjalanan.
 
[[Kategori: Kelahiran Portugal]]
[[Kategori: Bangsa Portugis]]
[[Kategori: Penganut Kristian]]
 
{{Link FA|ar}}
Baris 87:
[[no:Vasco da Gama]]
[[nn:Vasco da Gama]]
[[oc:Vasco da Gama]]
[[uz:Vasco da Gama]]
[[pag:Vasco da Gama]]