Wikipedia:Memetik sumber: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Rxy (bincang | sumb.)
Membatalkan semakan 1180770 oleh 115.135.251.141 (Perbincangan)
Baris 12:
{{terjemahan}}
 
== Bila menyebut sumber ==
*PEMIMPIN CEMERLANG NEGARA GEMILANG*
PERDANA MENTERI MALAYSIA YANG KE-1
 
'''Artikel-artikel Wikipedia tidak harus menggunakan artikel-artikel Wikimedia lain sebagai sumber. [[Wikilinks]] bukan satu penggantian bagi sumber.'''
*Tunku Abdul Rahman Putra al-Haj
*Dilahirkan di Alor Setar,Kedah pada tahun 1903.
*Mendapat pendidikan di England dalam bidang undang – undang.
*Sumbangan terbesar beliau ialah Berjaya mendapatkan kemerdekaan dan mencadangkan pembentukan Malaysia.
*Menjadi Perdana Menteri Malaysia dari tahun 1957 hingga 1970.
*Digelar “Bapa Kemerdekaan”.
 
===Bila untuk menambahkan kandungan===
PERDANA MENTERI MALAYSIA YANG KE-2
*Tun Abdul Razak bin Hussein.
*Dilahirkan di Pulau Keladi,Pahang pada tahun 1922.
*Mendapat pendidikan di Lincoln’s Inn, London dalam bidang undang – undang.
*Menjadi Perdana Menteri Malaysia yang ke kedua dari tahun 1970 hingga 1976.
*Melaksanakan pembanggunan Negara melalui rancangan Dasar Ekonomi Baru.
*Digelar “Bapa Pembanggunan Negara”
 
Jika anda menambah sebarang maklumat kepada satu artikel, terutama jika ianya mempunyai niat atau ianya nampak seperti boleh dipertikaikan, anda seharusnya memberikan satu petikan sumber. Jika anda tidak tahu bagaimana hendak memformat suatu petikan, orang lain akan membetulkannya untuk anda. Hanya berikan sebarang maklumat mengenai sumber berkenaan.
PERDANA MENTERI MALAYSIA YANG KE-3
*Tun Hussein bin Onn
*Dilahirkan pada tahun 1922 di Johor Bahru,Johor.
*Mendapat pendidikan dalam bidang undang – undang di Lincoln’s Inn,England.
*Menjadi Perdana Menteri Malaysia yang ketiga dari tahun 1976 hingga 1981.
*Berjaya memupuk semangat perpaduan masyarakat berbilang kaum di Malaysia.
*Digelar “Bapa Perpaduan”.
 
Secara umumnya, walaupun anda sedang menulis daripada ingatan anda, anda seharusnya '''mencari secara aktif sebarang rujukan berautoriti kepada petikan berkenaan.''' Sekiranya anda sedang menulis daripada pengetahuan anda, maka anda seharusnya cukup berpengetahuan untuk mengenalpasti satu rujukan yang baik di mana pembaca boleh berunding mengenai perkara tersebut— anda tidak akan berada di sini selama-lamanya untuk menjawab sebarang persoalan. Fakta penting adalah untuk '''menolong pembaca''' dan penyunting lain.
 
Keperluan untuk petikan sememangnya sangat penting apabila menulis mengenai pendapat-pendapat yang digunakan untuk sesuatu isu. [[Wikipedia:Avoid weasel words|Avoid weasel words]] seperti, "Beberapa orang berkata…" Sebaliknya, buatkan tulisan anda [[Wikipedia:Verifiability|verifiable]]: cari orang tertentu atau kumpulan tertentu yang berpegang kepada pendapat berkenaan, sebut mereka dengan nama, dan berikan satu petikan kepada beberapa tempat yang mereka boleh dilihar atau didengari memberikan pendapat berkenaan. Ingat bahawa Wikipedia bukanlah satu tempat untuk memberikan pandangan anda atau untuk [[Wikipedia:No original research|penyelidikan asli]].
PERDANA MENTERI MALAYSIA YANG KE-4
 
Oleh keranan ini merupakan Wikipedia Bahasa Melayu, sumber-sumber Bahasa Melayu seharusnya diberikan bila mana ianya boleh didapati, dan seharusnya ia selalu digunakan di dalam kecenderungan kepada sumber-sumber asing yang mempunyai kaliber yang seimbang Bagaimanapun, sila berikan rujukan-rujukan bahasa-bahasa asing yang mana ianya benar. Sekiranya memetik sumber daripada sumber-sumber asing, satu terjemahan bahasa Melayu seharusnya diberi bersama-sama dengan petikan bahasa asal. Dengan memetik satu terjemahan bahasa Melayu, bahasa asing yang asal mesti diberi kerana apa-apa kesalahan yang mungkin berlaku semasa penterjemahan bermakna petikan asli seharusnya digunakan untuk verifikasi.
*Tun Dr. Mahathir bin Mohamad
*Dilahirkan di tanggal 20 Disenber 1925.
*Mendapat pendidikan di Singapura dalam bidang perubatan.
*Menjadi Perdana Menteri Malaysia yang keempat.
*Digelar sebagai “Bapa Pemodenan Malaysia”.
 
===Bila untuk mengesahkan kandungan===
Anda boleh '''tambah sumber-sumber walaupun bahan-bahan yang anda tidak tulis''' sekiranya anda menggunakan satu sumber untuk '''verify''' bahan tersebut. Dengan menambah petikan-petikan kepada satu artikel adalah merupakan cara terbaik untuk menyumbang kepada Wikipedia. Sila lihat [[Wikipedia:Forum for Encyclopedic Standards]] dan [[Wikipedia:WikiProject Fact and Reference Check]] untuk menguruskan usaha-usaha seperti ini.
 
===Sewaktu terdapat pertikaian fakta===
 
Suntingan-suntingan yang bercanggah boleh dibuang serta-merta, dibuang dan diletakkan di dalam laman perbualan untuk perbincangan, atau dimana suntingan itu tidak membahayakan tetapi anda mempertikaikannya dab berasakan bahawa ia memerlukan satu petikan sumber, anda boleh letakkan {{tl|citation needed}} selepas perenggan yang relevan. This should be used sparingly; Wikipedia has a lot of undercited articles, and inserting many of instances of {{tl|citation needed}} is unlikely to be beneficial.
 
===Sewaktu tiada pertikaian fakta===
PERDANA MENTERI MALAYSIA YANG KE-5
Fikir dulu: Cuba untuk bayangkan apa yang orang lain mungkin syak apa yang kamu tulis atau memerlukan maklumat lanjut. Dengan menyokong apa yang ditulis di dalam Wikipedia adalah dengan merujuk kepada sumber yang boleh dipercayai dan jelas akan menambah kepada kestabilan didalam sumbangan anda.
 
*Dato’ Seri Abdullah bin Ahmad Badawi
*Mendapat pendidikan Sarjana Muda Sastera dalam bidang Pengajian Islam.
*Menjadi Perdana Menteri yang kelima.
* Perkejaannya ialah Pegawai Perkhidmatan Awam.
 
 
 
 
 
 
PERDANA MENTERI MALAYSIA YANG KE-6
*Datuk Seri Najib bin Tun Razak.
*Dilahirkan di Kuala Lipis ,Pahang pada 23 julai 1953
*
 
==Bagaimana menyebut sumber==