Cecair: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Che090572 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Clou kevin (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{otheruses}}
[[Image:WaterAndFlourSuspensionLiquid.jpg|thumb|A liquid will assume the shape of its container.]]
Cecair adalah salah satu daripada empat fasa utama. Ianya berbentuk [[bendalir]] di mana bentuknya diwakili oleh bekas yang mengandunginuamengandunginya.[[IsipadUIsipadu]] adalah tetap di bawah keadaan pemalar [[suhu]] dan [[tekanan]].
{{terjemah}}
 
Tambahan lagi, cecair memberi tekanan kepada dinding sebuah bekas sama seperti kepada apa yang ada di dalam cecair itu sendiri. Tekanan ini dipindah tanpa sebarang pengurangan ke semua arah dan bertambah dengan pertambahan kedalaman.
Furthermore, liquids exert pressure on the sides of a container as well as on anything within the liquid itself. This pressure is transmitted undiminished in all directions and increases with depth.
 
If a liquid is at rest in a [[uniform gravitational field]] , the [[pressure]] <math>\ p</math> at any point is given by
 
JIka sebuah cecair berkeadaaan pegun dalam sebuah [[medan graviti sekata]], [[tekanan]] <math>\ p</math>pada mana-mana titik IS GIVEN BY
 
Bagi cecair , [[daya tarikan]] nya adalah sederhana berbanding [[pepejal]] dan [[gas]] manakala kandungan tenaganya juga sederhana tinggi.