Sultan Alauddin Riayat Shah III: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Permairia (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Permairia (bincang | sumb.)
Baris 1:
==Latar belakang==
 
Nama asalnya ialah Raja Mansur dan bergelar Sultan Alauddin Riayat Shah III apabila menaiki tahta sebagai Sultan Johor ke-6. Beliau adalah anakanda kepada [[Sultan Ali Jalla Abdul Jalil Shah II]], Sultan Johor ke5)ke-5 dan beliau bersemayam di [[Batu Sawar]].
 
Pemerintahan kerajaan diserah kepada Raja Abdullah, sepupu/saudara (berlainan ibu) dengan gelaran "Yang DiPertuan Hilir" di Kota Seberang bertentangan Batu Sawar sehingga ia menjadi masyhur. Sultan Alauddin Riayat Shah III mengadakan hubungan baik dengan [[Belanda]] serta membenarkan Belanda meletakkan pegawainya di Batu Sawar.
Baris 7:
Selama 11 tahun Sultan Alauddin Riayat Shah III memerintah di Batu Sawar. Pada tahun 1608 Sultan Alauddin Riayat Shah III berpindah ke [[Pasir Raja]], tetapi Batu Sawar masih berfungsi sebagai pusat pemerintahan. Sultan Alauddin Riayat Shah III bersemayam di Pasir Raja dengan Bendahara [[Tun Seri Lanang]].
 
==Konflik dengan Pahang==
Pada tahun 1610, Sultan Alauddin Riayat Shah III berbaik dengan [[Portugis]] menyebabkan [[Acheh]] berasa marah sewaktu di bawah pemerintahan [[Sultan Iskandar Muda Mahkota Alam]]. Pada Jun 1613, Acheh telah menyerang [[Johor]] hingga berlarutan selama dua bulan, dan akhirnya Johor ditewaskan.
 
Pada tahun 1612, konflik tercetus diantara Sultan Alauddin Riayat Shah III dengan [[Sultan Abdul Ghafur]], [[Sultan Pahang]]. Akibatnya, Johor telah mengistyharkan perang terhadap Pahang. Dengan bantuan [[Sultan Brunei]], Sultan Abdul Ghafur telah berjaya mematahkan serangan Johor. Konflik ini telah melemahkan kerjaan Johor.<ref> Aruna Gopinath, 1991, ms 15<ref/>
 
==Konflik dengan Acheh==
 
Pada tahun 1610, Sultan Alauddin Riayat Shah III berbaik dengan [[Portugis]] menyebabkan [[Acheh]] berasa marah. sewaktuPada Jun 1613, Acheh di bawah pemerintahan [[Sultan Iskandar Muda Mahkota Alam]]. Pada Jun 1613, Acheh telah menyerang [[Johor]] hingga berlarutan selama dua bulan, dan akhirnya Johor ditewaskan.
 
Sultan Alauddin Riayat Shah III, Raja Abdullah, Tun Seri Lanang, pembesar dan puluhan orang Belanda ditawan serta dibawa ke Acheh. Kemudian kedua-dua belah pihak membuat perdamaian dan Sultan Alauddin Riayat Shah III bersama tahanan dibenarkan pulang ke Johor. Tetapi Sultan Alauddin Riayat Shah III tetap meneruskan hubungan dengan Portugis dan Belanda, tindakan ini menimbulkan kemarahan kepada Acheh lalu Sultan Alauddin Riayat Shah III ditangkap, dan dibawa ke Acheh semula dan dihukum bunuh. Pada 1615, Sultan Alauddin Riayat Shah III mangkat di Acheh.
Baris 15 ⟶ 21:
Jawatan=Sultan Johor ke-6<br> 1597 &ndash; 1615|
penyandang kemudian=[[Sultan Abdullah Ma'ayat Shah]]}}
 
 
== Rujukan ==