Sultan Hashim Jalilul Alam Aqamaddin: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
PM Poon (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
PM Poon (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Imej:Pic-sultan-hjaa-s.jpg|thumb|right|200px|'''Sultan Hashim Jalilul Alam Aqamaddin''']]
 
'''Sultan Hashim Jalilul Alam Aqamaddin''' ialah Sultan [[Sultan Brunei]] yang memerintah dari tahun [[1885]] hingga [[1906]]. Sebelum naik takhta, baginda dikenali dengan nama '''Pengiran Temenggung Pengiran Anak Hashim'''.
 
TMPada 1885[[1887]], naik takhta, sebelumnya terkenal dengan nama Pengiran Temenggong Pengiran AnakSultan Hashim.Pada menulis 1887,baginda membuatsurat permohonan bertulis kepada Kerajaan BagindaBritish Queenuntuk mengadakan Residenseorang [[Residen British]] di [[Limbang]], tetapi tidakpermohonan dipersetujuiitu olehditolak kerana memakan perbelanjaan yang tinggi. Pada tahun [[1888]], Sultan Hashim membuat perjanjian dengan pihak KerajaanBritish Bagindauntuk Queenmeletakkan keranahal memakanehwal perbelanjaanluar yangnegeri mahalBrunei di bawah pentadbiran British.
 
Pada [[1903]], Sultan Hashim mengutus surat kepada Sultan [[Turki]], [[Sultan Abdul Hamid]], kerana Limbang (wilayah Brunei ketika itu) telah dirampas oleh [[Charles Brooke]] pada tahun [[1890]].
Pada tahun 1888,baginda membuat perjanjian dengan [[Inggeris]] meletakkan pengawalan hubungan luar negeri Brunei di bawah pentadbiran Inggeris.
 
Pada 1903,bagindatahun mengutus surat kepada[[1906]], Sultan AbdulHashim Hamid,memeterai TurkiPerjanjian keranaPerlindungan LimbangBritish (wilayahke atas Brunei padadan masa itu) dirampas olehmenerima [[CharlesSistem BrookeResiden]] di Brunei. Baginda mangkat pada tahun 1890itu juga.
 
Pada tahun 1906, baginda menandatangani Perjanjian Perlindungan Inggeris ke atas Brunei dan menerima Sistem Residen di Brunei dan baginda mangkat pada tahun itu juga.