Senarai Hokage: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 101:
Nama sebenar beliau ialah Namikaze Minato atau dikenali sebagai Yondaime. Isteri beliau ialah Uzumaki Kushina.Juga dikenali sebagai 'Kilat Kuning Konoha'(konoha yellow flash).Kerana mampu pergi ke mena dengan sekelip mata Beliau ialah seorang ninja yang amat berani dan telah mengurung Kyubbi dalam [[Uzumaki Naruto|Naruto]]. Beliau dikatakan ialah ninja terhandal yang pernah dilahirkan oleh Konoha dan negara Api. Sebelum mengurung Kyubi dalam tubuh Naruto, Yang Keempat mengatakan bahawa dia tidak mahu Naruto dilihat sebagai bekas menyimpan semangat Kyubi, tetapi sebagai wira yang menyelamatkan Konoha daripada kemusnahan. Permintaan ini tidak dikabulkan oleh penduduk kampung. Beliau merupakan anak murid kepada [[Jiraiya (Naruto)|Jiraiya]] dan guru kepada [[Hatake Kakashi]], [[Keluarga Uchiha#Uchiha Obito|Uchiha Obito]] dan [[Senarai Chunin Konoha#Rin|Rin]].
 
Yondaime mempunyai banyak ciri yang sama dengan Naruto. Mereka berdua memiliki rambut berwarna kuning dan kumpulan darah yang sama (B). Ini kerana Minato sebenarnya adalah ayah kepada Naruto bersama isterinya yang berasal dari negara perolakan (Uzumaki Kushina)tetapi personalitinya jauh berbeza daripada Naruto. Beliau seorang yang tenang dan tegas seperti yang di katakan oleh gurunya Jiraiya. Naruto lebih menyerupai sifat ibunya manakala rupanya lebih kepada ayahnya. [[Keluarga Uchiha#Uchiha Itachi|Uchiha Itachi]] pernah menggelar Naruto sebagai 'peninggalan' Yang KeempatYondaime. Tambahan pula, sebelum Jiraiya menolak Naruto ke dalam gaung supaya Naruto boleh menyeru kuasa Kyubi, Jiraiya berkata, "Harap maaf, Yang Keempat." Setakat ini, nama sebenar, sejarah hidup dan hubungan kekeluargaan dengan mana-mana watak tidak didedahkan.
 
Yang KeempatYondaime telah mencipta beberapa teknik yang hebat seperti '[[Hiraishin no Jutsu, 飛雷神の術]]' (Jurus Dewa Guruh Terbang) dan '[[Rasengan]]'. Jurus terakhir tersebut sebenarnya belum lengkap; Yang KeempatYondaime berhajat untuk menggabungkan jurus ini dengan elemen chakranya tetapi tidak sempat kerana telah terkorban setelah mengurung Kyubi dengan [[Shiki Fuujin]]
 
== Hokage Kelima ==