Ensiklopedia Britannica Edisi Ke-11: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
PM Poon (bincang | sumb.)
PM Poon (bincang | sumb.)
Baris 5:
 
==Latar belakang==
Edisi Kesebelas 1911 telah dikumpulkan di bawah pimpinan penerbit [[Amerika Syarikat]], [[Horace Everett Hooper]], dan disunting oleh [[Hugh Chisholm]]. Pada asalnya, Hooper membeli hak-hak untuk Edisi Kesembilan yang mempunyai 25 jilid, dan memujuk ''[[The Times]]'', sebuah akhbar [[British]], untuk menerbitkan cetakan semulanya dengan sepuluh jilid tambahan (iaitu 35 jilid pada jumlahnya) yang dikeluarkan sebagai Edisi Kesepuluh pada tahun [[1902]].
 
Perhubungan Hooper dengan ''The Times'' tamat pada tahun [[1909]], dan beliau berunding dengan [[Percetakan Universiti Cambridge]] untuk menerbitkan Edisi Sebelas yang mengandungi 29 jilid. Walaupun Ensiklopedia Britannica dianggap sebagai satu contoh unggul bagi karya-karya British, Edisi Kesebelas mempunyai pengaruh Amerika Syarikat yang cukup banyak, bukan sahaja dari segi kandungan Amerika Syarikat dan [[Kanada]] yang lebih banyak, tetapi juga dari segi usaha-usaha untumuntuk memberikannya satu nada yang lebih popular. Kaedah-kaedah [[pemasaran]] Amerika Syarikat juga dipergunakan untuk membantu jualan. Lebih kurang 11% daripada penyumbang-punyumbang edisi ini adalah orang Amerika Syarikat, dan sebuah pejabat [[New York]] telah ditubuhkan semata-mata untuk mengendalikan operasi di negara itu.
 
Sesetengah rencana telah ditulis oleh cendekiawan-cendekiawan yang paling terkenal pada zaman itu, termasuk [[Edmund Gosse]], [[J.B. Bury]], [[Algernon Charles Swinburne]], [[John Muir]], [[Peter Kropotkin|Putera Peter Kropotkin]], [[T.H. Huxley]], [[G.K. Chesterton]] dan [[William Michael Rossetti]]. Antara penyumbang-penyumbang yang tidak begitu dikenali termasuk sebilangan yang kemudian mencapai kemasyhuran, seperti [[Ernest Rutherford]] dan [[Bertrand Russell]]. Banyak rencana dalam edisi ke-11 ini disalin daripada Edisi Kesembilan dan disemak, dengan sesetengah rencana: diberikan pengemaskinian yang minimum dan jika rencana itu sepanjang buku, dibahagikan kepada bahagian-bahagian yang lebih kecil untuk memudahkan rujukan. Sebilangan rencana juga disingkatkan secara hebat.
* diberikan pengemaskinian yang minimum;
* dibahagikan dibahagikan kepada bahagian-bahagian yang lebih kecil untuk memudahkan rujukan; dan
* disingkatkan secara hebat.
 
Secara amnya, pengarang-pengarang yang termasyhur hanya menyumbangmenyumbangkan satusebuah rencana yang tunggal atau sebahagian rencana. Kebanyakan rencana ditulis oleh satu campuran [[wartawan]], kakitangan [[Muzium British]], dan pensyarah. Edisi 1911 merupakan edisi pertama yang mempunyai sebilangan penyumbang wanita. Tiga puluh34 orang wanita menyumbangmenyumbangkan rencana dalam edisi ini. <ref>[[Gillian Thomas]] (1992). ''A Position to Command Respect: Women and the Eleventh Britannica'' (Satu Kedudukan untuk Dihormati: Wanita dan Britannica Kesebelas) New Jersey: Percetakan Scarecrow, ISBN 0810825678.</ref>
 
Edisi Kesebelas memperkenalkan sebilangan perubahan kepada format ''Britannica''. Sebagai ganti untuk kaedah dahulu yang menerbitkan jilid-jilid sebaik-baik sahaja jilid itu siapdisiapkan, edisi ini diterbitkan secara lengkap. Taipnya disimpan dalam [[galei]], dan dikemaskinikan secara berterusan sehingga penerbitannya. Edisi Kesebelas juga merupakan edisi ''Britannica'' pertama yang mempunyai satu jilid indeks yang menyeluruh dan yang ditambahkan dengan satu indeks kategori diyang manamenyenaraikan topik-topik yang sama disenaraikan. Edisi ini juga menyimpang daripada kelaziman untuk menulis rencana-rencana yang sepanjang [[treatis]]. Bagaimanapun, panjang keseluruhan edisi ini lebih kurang sama sahaja dengan pendahulunya. Bilangan rencana telah bertambah daripada 17,000 menjadi 40,000. Edisi ini juga merupakan edisi ''Britannica'' pertama yang mengandungi [[biografi]] orang yang masih hidup.
 
Menurut Coleman dan Simmons, m.s. 32 <ref name="Coleman and Simmons">*''All There is to Know'' (Kesemuanya yang Dapat Diketahui) ([[1994]]), disunting oleh [[Alexander Coleman]] dan [[Charles Simmons]]. Subtajuk: "Readings from the Illustrious Eleventh Edition of the ''Encyclopædia Britannica''" (Bacaan-bacaan daripada Ensiklopedia Britannica Edisi Kesebelas yang ternama). ISBN 067176747X</ref>, kandungan ensiklopedia terdiri daripada bidang-bidang sepertiyang berikut: