Ensiklopedia Britannica Edisi Ke-11: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
PM Poon (bincang | sumb.)
PM Poon (bincang | sumb.)
Baris 47:
|}
 
Hooper menjual haknya kepada [[Sears Roebuck]] dari [[Chicago]] pada tahun [[1920]] dan melengkapi peralihan ''Britannica''' yang pada dasarnya merupakan satu usaha Amerika Syarikat.
 
Hooper menjual haknya kepada [[Sears Roebuck]] dari [[Chicago]] pada tahun [[1920]] dan dengan itu, melengkapi peralihan ''Britannica''' yang pada dasarnyakini merupakan satu usaha Amerika Syarikat pada dasarnya.
Pada tahun [[1922]], Sears Roebuck menerbitkan tiga jilid tambahan yang merangkumpi peristiwa-peristiwa bagi tahun-tahun berselang, termasuk [[Perang Dunia I]]. Jilid-jilid tambahan ini bersama-sama dengan cetakan semula Edisi Kesebelas membentuk Edisi Kedua belas. Edisi Ketiga belas yang serupa mengandungi tiga jilid tambahan bersama-sama dengan cetakan semula Edisi Kedua belas diterbitkan pada tahun [[1926]]. Oleh itu, Edisi-edisi Kedua belas dan Ketiga belas mempunyai kaitan yang rapat dengan Edisi Sebelas dan mempunyai banyak kandungan yang sama. Bagaimanapun, satu pengemaskinian yang lebih teliti semakin jelas diperlukan. Edisi Keempat belas yang diterbitkan pada tahun [[1929]] menonjolkan banyak semakan teks, dengan banyak dibuang atau diringkaskan untuk memberi ruang kepada topik-topik yang baru. Bagaimanapun, edisi kesebelas masih merupakan asas untuk setiap semakan ''Ensiklopedia Britannica'' sehingga tahun [[1974]], ketika Edisi Kelima Belas yang benar-benar baru diterbitkan berdasarkan penyampaian maklumat yang moden.
 
Pada tahun [[1922]], Sears Roebuck menerbitkan tiga jilid tambahan yang merangkumpimerangkumi peristiwa-peristiwa bagi tahun-tahun berselang, termasuk [[Perang Dunia I]]. Jilid-jilid tambahan ini, bersama-sama dengan cetakan semula Edisi Kesebelas, membentuk Edisi Kedua belasBelas. Edisi Ketiga belasBelas yang serupa mengandungi tiga jilid tambahan, bersama-sama dengan cetakan semula Edisi Kedua belasBelas, diterbitkan pada tahun [[1926]]. Oleh itu, Edisi-edisi Kedua belas dan Ketiga belas mempunyai kaitan yang rapat dengan Edisi Sebelas dan mempunyai banyak kandungan yang sama. Bagaimanapun, keperluan untuk satu pengemaskinian yang lebih teliti semakin jelasmenjadi diperlukanjelas. Edisi Keempat belasBelas yang diterbitkan pada tahun [[1929]] menonjolkan banyak semakan teks, dengan banyak dibuangdigugurkan atau diringkaskan untuk memberi ruang kepada topik-topik yang baru. Bagaimanapun, edisiEdisi kesebelasKesebelas masih merupakan asas untuk setiap semakan ''Ensiklopedia Britannica'' sehingga tahun [[1974]], ketika Edisi Kelima Belas yang benar-benar baru diterbitkan berdasarkan penyampaian maklumat yang moden.
Rencana-rencana Edisi Kesebelas masih menarik dan berguna kepada pembaca-pembaca dan cendekiawan-cendekiawan baru, khususnya dari sebagai [[artifak budaya]]: ketika itu, [[Empayar British]] mencapai kemuncak, [[imperialisme hampir tidak dicabarkan]], kebanyakan tempat di dunia masih diperintah oleh [[raja]], dan kengerian perang-[[perang dunia]] moden masih di masa hadapan. Edisi Kesebelas ini mempunyai banyak sumber yang bernilai tentang topik-topik yang telah digugurkan daripada ensiklopedia moden, khususnya dalam bidang biografi dan sejarah sains dan teknologi. Sebagai teks kesusasteraan, ensiklopedia ini mempunyai nilai sebagai satu suara prosa untuk awal [[abad ke-20]], khususnya sebilangan perenggannya. Enskilopedia ini banyak menggunakan [[keliruan belas rasa]] dan alat kesusasteraan yang ketinggalan zama dan yang kerap kali membingungkan pembaca baru. Bagaimanapun, sesetengah bahagian masih mempunyai daya penarik terhadap pembaca kesusasteraan moden. <ref name="Coleman and Simmons"/>
 
Rencana-rencana Edisi Kesebelas masih menarik dan berguna kepada pembaca-pembaca dan cendekiawan-cendekiawan barumoden, khususnya dari sebagai [[artifak budaya]]: ketika itupenerbitan Edisi Kesebelas ini, [[Empayar British]] telah mencapai kemuncak, [[imperialisme]] hampir tidak dicabarkan]], kebanyakan tempat di dunia masih diperintah oleh [[raja]], dan kengerian perang-[[perang dunia]] moden masih di masa hadapan. Edisi Kesebelas ini mempunyai banyak sumber yang bernilai tentang topik-topik yang telah digugurkan daripada ensiklopedia moden, khususnya dalam bidang biografi dan [[sejarah sains dan teknologi]]. Sebagai teks [[kesusasteraan]], ensiklopediaedisi ini masih mempunyai nilai sebagai satu suara prosa untukdari awal [[abad ke-20]], khususnya sebilangan perenggannya. Enskilopedia ini banyak menggunakan [[keliruan belas rasa]] dan alat kesusasteraan yang ketinggalan zamazaman dan yang kerap kali membingungkan pembaca baru. Bagaimanapun, sesetengah bahagian masih mempunyai daya penarik terhadapbagi pembaca kesusasteraan moden. <ref name="Coleman anddan Simmons"/>