Ikatan kimia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
TXiKiBoT (bincang | sumb.)
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot menambah: hr:Kemijska veza; perubahan kosmetik
Baris 3:
Ikatan-ikatan ini berbeza dari segi kekuatan. Interaksi lemah antara atom dan molekul boleh terhasil dari kekutuban teraruh (seperti daya London) antara awan-awan elektron. Biasanya ikatan kovalen dan ion dianggap kuat, manakala ikatan hidrogen dan van der Waals dianggap lebih lemah.
 
== Ikatan ion ==
Ikatan ion terbentuk antara dua atom yang mana perbezaan keelektronegatifan adalah sangat besar. Misalnya, garam NaCl (Na=1.0,Cl=3.0; ΔE=2.0).
 
Sebatian yang terbentuk hasil daripada ikatan ion dinamakan sebatian ion. Sebatian ion, secara amnya, mempunyai ciri-ciri fizik seperti larut dalam pelarut berkutub tetapi tidak larut dalam pelarut organik, takat lebur dan takat didih yang tinggi, membentuk kristal, dan mengonduksikan elektrik dalam keadaan leburan atau larutan akueus.
 
== Ikatan logam ==
Ikatan logam terbentuk antara dua atom yang mempunyai keelektronegatifan yang kecil dan perbezaan keelektronegatifan yang sangat kecil. Misalnya logam Na (Na=1.0; ΔE=0).
 
Sebatian yang terbentuk hasil daripada ikatan logam dinamakan logam (sekiranya semua atom adalah sama) atau aloi (sekiranya terdapat atom-atom asing). Logam atau aloi, secara amnya, mempunyai ciri-ciri fizik seperti tidak larut dalam sebarang pelarut (kecuali logam atau aloi itu bertindak balas dengan pelarut itu sendiri), takat lebur dan takat didih yang tinggi, membentuk kristal (logam sahaja), dan mengonduksikan elektrik dalam keadaan pepejal.
 
== Ikatan kovalen ==
Ikatan kovalen terbentuk antara dua atom yang mempunyai keelektronegatifan yang besar dan perbezaan keelektronegatifan yang sangat kecil. Misalnya gas Cl<sub>2</sub> (Cl=3.0; ΔE=0).
 
Baris 45:
[[ko:화학 결합]]
[[hi:रासायनिक बन्धन]]
[[hr:Kemijska veza]]
[[io:Kemia ligo]]
[[is:Efnatengi]]