Franchi SPAS-12: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
VolkovBot (bincang | sumb.)
k bot menambah: be:Franchi SPAS-12
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot mengubah: zh:SPAS-12霰彈槍; perubahan kosmetik
Baris 1:
{{Infobox Weapon
|name= SPAS-12
|image= [[ImageFail:Spas12.svg|300px]]
|caption= Franchi SPAS 12 dengan udi boleh dilipat.
|origin= {{flagcountry|Italy}}
Baris 40:
 
'''Franchi SPAS-12''' adalah senapang patah taktikal yang direkacipta oleh syarikat persenjataan [[Itali]], Franchi S.p.A..
== Pengenalan ==
'''SPAS-12''' telah direka pada tahun [[1970]]an sebagai senjata separa automatik bagi kegunaan pasukan tentera atau penguatkuasa undang-undang seperti polis, kastam dan pengawal keselamatan, dan dipasarkan pada bulan [[Oktober]] [[1979]]. SPAS-12 boleh digunakan dengan dua versi. Versi pertama dengan menggunakan versi automatik (lebih tepat lagi, separa-automatik) – penguncian pada pengadang tangan dan sistem gas berfungsi pada pengisian seterusnya tanpa penambahan kuasa oleh pengguna. Dalam mod automatik, senjata ini mampu menggunakan 4 butir peluru sesaat. Versi kedua adalah versi pam – pengadang tangan bertindak sebagai cekahan dengan melocok pengadang tangan ke belakang dan ke depan untuk mengeluarkan kelongsong peluru yang telah digunakan dan memasukkan peluru yang baru ke dalam kurung. Senjata ini oleh digunakan dengan peluru berkuasa rendah seperti peluru pemedih mata atau peluru Bean Bag. Suis khas bagi mod disesuaikan bagi menekan butang dibahagian bawah pengadang tangan, dan slide pada pengadang tangan menarik sedikit di belakang dan ke hadapan hingga di tekan dalam posisi.
== Versi ==
Baris 48:
Pada tahun kebelakangan ini, undang-undang persenjataan Amerika mengharamkan sepenuhnya sebarang pengimportan senjata SPAS-12, semenjak itu ia sesuai menjadi senjata taktikal. Penjualan dan pemasaran senjata ini didalam negara berbanding tanpa halangan, tetapi sebilangan SPAS-12 telah dipasarkan ke luar negara. Secara tambahan, pada tahun 2000, Franchi menamatkan pemasaran ke atas SPAS-12 sepenuhnya, dan selepas itu telah memperkenalkan senjata versi terbaru iaitu [[Franchi SPAS-15]].
 
== Sila Lihat ==
* [[Franchi SPAS-15]]
 
== Pautan luar ==
* [http://spas12.com/ Chris's Franchi SPAS-12 Shotgun Pages]
* [http://world.guns.ru/shotgun/sh14-e.htm Modern Weapons - SPAS-12]
 
{{senaraisenjataapi}}
Baris 73:
[[ru:Franchi SPAS-12]]
[[fi:Franchi SPAS-12]]
[[zh:SPAS-12霰彈槍]]