Abdur Rahman ibn Auf: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 7:
 
== Jasa dan sumbangannya ==
Abdur Rahman terkenal sebagai seorang sahabat rasullah s.a.w yang sanggup berkorban dan berjihad di jalan allah s.w.t
Memberi sumbangan dari segi kewangan dan barangan ketika [[Perang Tabuk]]. Dilantik oleh baginda Nabi S.A.W untuk mengimami solat Subuh dengan dihadiri oleh baginda.
 
sanggup menyumbang kan barang-barang keperluan yang di muatkan di atas 700 ekor unta penduduk madinah. beliau juga menjual tanahnya dgn harga 40 ribu dinar dan membahagikan harta tersebut kapada kaum nya isti-isri nabi dan fakir miskin. selain itu juga abdur rahman memberi sumbangan dari segi kewangan dan barangan ketika [[Perang Tabuk]] iaitu sebnyak 200 tahil emas, 500 ekor kuda perang dan dan 1500 ekor unta tunggangngan. begitu juga , kebaikiannya terbukti apabila menyedekahkan 400 dinar kepada setiap bekas tentera perang badar yang masih hidup iaitu seramai 100 orang. Dilantik oleh baginda Nabi S.A.W untuk mengimami solat Subuh dengan dihadiri oleh baginda.beliau juga menyertai dalam bebberapa perang seberti badar , uhud , khandak, dan tabuk.
 
Abdur Rahman merupakan lambang kejayaan umat Islam di dalam bidang urusniaga dan perdagangan terutama ketika bidang ekonomi ketika itu dimonopoli oleh kaum [[Yahudi]].